Kan en arbetsgivare dra tillbaka ett anställningserbjudande?

Hej jag har en fråga. Blev nekad jobb idag för en dom 2008/01 som finns kvar på lexbase . men inget alls på polisens belastningsregister . Får de lov o neka mig jobbet efter att de redan erbjudit mig en tjänst och gått igenom lön och allt ? vad ska jag göra isåfall ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att du undrar om en arbetsgivare får återkalla ett anställningserbjudande. Huruvida detta är möjligt beror på om ett anställningsavtal har ingåtts.

Har ett anställningsavtal ingåtts?

Ett bindande anställningsavtal kan ingås mellan en arbetsgivare och arbetstagare både muntligt och skriftligt, det finns inget formkrav. Av din fråga framgår det inte om du vid erbjudandet av tjänsten tackade ja till erbjudande, om så är fallet har ett anställningsavtal ingåtts, såvida inte du och din arbetsgivare har bestämt något annat sätt att ingå anställningsavtalet, 1 kap. 1§ avtalslagen.

Om du vill göra avtalet gällande är det du som har bevisbördan för att ett avtal har ingåtts. Av din fråga framgår det inte om anställningserbjudandet finns angett skriftligt eller om det endast har diskuterats muntligt. Om det har diskuterats muntligt är det generellt svårare att bevisa. Sammantaget har ett anställningsavtal ingåtts om ovan nämnda förutsättningar är uppfyllda.

Arbetsgivaren måste säga upp avtalet

Om ett anställningsavtal föreligger kan arbetsgivaren endast säga upp avtalet om det föreligger saklig grund, 7§ lagen om anställningsskydd. Om ett brott har begåtts utanför tjänsten görs en snävare bedömning. Enligt praxis görs en bedömning i det enskilda fallet och en avvägning görs avseende ditt intresse av att behålla anställningen och arbetsgivarens intresse av att upplösa arbetsförhållandet, AD 2008 nr 2.

Slutsats

Om ett bindande anställningsavtal har ingåtts mellan dig och din arbetsgivare måste arbetsgivaren säga upp avtalet. Detta är möjligt om det föreligger saklig grund. Av din fråga framgår det inte vilket brott domen avser och inte vilket sorts jobb du har sökt, samt anställningsform, vilket kan ha betydelse vid bedömningen. Till en början bör du kontakta arbetsgivaren om du anser att ett bindande anställningsavtal har ingåtts och framföra bevis som styrker detta.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare