Kan en arvinge förlora rätten till arv på grund av brottslig handling?

Min pappa dog här nu i Januari. Jag och min bror sköter om dödsboet och ska ju snart här fördela arvet. Dock ett frågetecken vi har. Min bror blev dömd 2016 för sexbrott mot barn. Påverkar detta hans arv på något sätt? Pappa har skrivit ett testamente där det står att vi ska ärva 50% var.

Frågan är alltså påverkan min brors dom hans rätt till arv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga berör arv är aktuell lagstiftning ärvdabalken (ÄB).

En arvtagares rätt till arv kan förverkas om denne uppsåtligen dödar arvlåtaren eller, utan uppsåt, orsakar arvlåtarens död genom en uppsåtlig gärning som innefattat våld på den dödes person, exempelvis grov misshandel som resulterar i döden (15 kap. 1 § ÄB). Det andra sättet på vilket en arvtagare kan förlora sin rätt till arv är om denne genom tvång, svek eller genom missbruk av testators oförstånd, viljesvaghet eller beroende ställning förmår arvlåtaren att upprätta eller återkalla ett testamente, eller genom att på motsvarande sätt hindra arvlåtaren att upprätta eller återkalla ett testamente (angrepp mot testationsfriheten). Samma sak gäller om arvtagaren uppsåtligen förstör eller undanhåller ett testamente (15 kap. 2 § ÄB). Dessa fallen är uttömmande när det kommer till riskerna för en arvtagare att förlora sin rätt till arv, vilket innebär att det i princip inte finns något annat sätt, genom lagen, för en arvtagare att förlora sitt arv på. Detta innebär att din brors dom inte påverkar hans rätt till arvet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare