Kan en bröstarvinge påtala nya omständigheter två år efter bouppteckningens upprättande?

Jag är inblandad i en både tråkig, jobbig och utdragen arvstvist som aldrig verkar ta slut. Vi är fyra syskon som är uppdelade i två "läger". För 14 månader sedan ansökte den av mina bröder som är på andra planhalvan om en skiftesman och när vi nu kommit så långt att skiftesmannen ska fatta ett tvångsbeslut ansöker samma broder om en boutredningsman. Det som den brodern och min syster har för avsikt att nu driva som förskott på arv är jag övertygad om att de kände till vid undertecknandet av bouppteckningen. Är det möjligt att två år efter att man skrivit under en bouppteckning som blivit registrerad driva frågan om förskott på arv med tidigare kända uppgifter genom en boutredningsman?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är ärvdabalken (ÄB).

Glädjande är att du också har beställt en personlig telefonrådgivning, vilken jag för övrigt ser fram emot mycket. Under denna kommer ovanstående att kunna behandlas ytterligare och likaledes kommer möjlighet att ges till en mer djupgående diskussion (om så önskas). Många juridiska spörsmål hanteras dessutom allra enklast under ett telefonsamtal. Vidare krävs inte sällan ingående kunskaper om de faktiska omständigheterna för att kunna ge någorlunda träffsäkra svar. Men inledningsvis, innan din telefonrådgivning äger rum, kan i vart fall följande anföras.

Av 16 kap. 4 § ÄB följer att arvinge eller testamentstagare, som ej har att göra sin rätt gällande efter vad i 1-3 a § (i samma kapitel) sägs, ska göra det inom tio år från dödsfallet eller, om hans rätt inträder först vid senare tidpunkt, från denna. Den yttersta preskriptionstiden är således tio år och bestämmelsen träffar både arv och testamente. Någon preskription har med andra ord inte inträffat varför denna inte heller kan åberopas av dig.

Vidare sägs i 20 kap. 1 § 1 st. ÄB att om en ny tillgång eller skuld blir känd efter det att bouppteckning har förrättats eller om annan felaktighet upptäcks i bouppteckningen ska tilläggsbouppteckning innehållande tillägg eller rättelse förrättas inom en månad. Och i förevarande fall är det begreppet ”annan felaktighet” som blir central för tolkningen och bedömningen av den nu uppkomna situationen eftersom ett av dina syskon åberopar ett tidigare förskott på arv som inte noterats i samband med den första förrättningen. Med annan felaktighet avses exempelvis, enligt lagkommentaren till ÄB, felaktighet rörarande dödsbodelägarkretsen, förekomsten av äktenskapsförord eller testamente och/eller förskott på arv. Noterbart är dock att en grundläggande förutsättning för att annan felaktighet överhuvudtaget ska kunna åberopas är att tillförlitlig utredning kan förebringas avseende dess existens. Eller annorlunda uttryckt och mer specifikt för det här ärendet: Att adekvat bevisning kan läggas fram beträffande det påstådda förskottet.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Huruvida de aktuella syskonen kommer att lyckas låter jag vara osagt i skrivande stund. Utan ingående kunskap om alla för ditt ärende relevanta omständigheter är det som sagt svårt att göra en adekvat bedömning. Låt oss därför ta allting i lugn och ro under vårt kommande telefonsamtal.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.seoch du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Du har som sagt också beställt en 30 minuters personlig telefonuppföljning med möjlighet att kunna ställa kompletterande frågor och till vidare diskussion om hur din fortsatta hantering av ärendet bör läggas upp. Jag kommer därför att ringa dig nu på måndag den 3/7 kl. 14.00. Observera att jag ringer från skyddat nummer. Vänligen återkom per mail om den föreslagna tiden inte skulle passa.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende hittills har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare