Kan en elcykel vara något annat än en cykel?

"Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer troligen anses vara en moped med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik. I lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner finns en mer detaljerad beskrivning av cykel och moped." Så står det på transportstyrlsen.se så min fråga är om en cykel inte räknas som en cykel och inte som en moped enligt deras detaljerad beskrivning så vad är det då. Är det då okej att köra e-cykeln? Eftersom inga regler riktigt existerar mot denna cykel. Tack.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett fordon kan i de allra flesta hänföras till något av fordonsslagen i 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner (LDEF). En elcykel som inte uppfyller kraven för cykel uppfyller oftast definitionen för moped; se 2 § LDEF: Fordon --> Motordrivet fordon --> (ej cykel) Motorfordon ---> Moped.

Om det, utifrån 2 § eller 2 a § LDEF, av någon anledning inte skulle gå bestämma till vilket fordonsslag eller -typ ett visst fordon ska höra, är det Transportstyrelsen som beslutar om vad som ska gälla, enligt 3 § LDEF och 3 § förordningen (2001:651) om vägtrafikdefinitioner. Med fordonsslag avses t.ex. bil, lastbil eller buss; med fordonstyp avses t.ex. en viss fordonsmodell eller en grupp av fordon med samma utrustning. Transportstyrelsen kommer alltså att definiera elcykeln som något av de fordon som finns listade i 2 § LDEF.

Det finns emellertid ytterligare en regel i 4 § LDEF som kan användas i undantagsfall, som innebär att Transportstyrelsen (eller regeringen) i enskilda fall får medge undantag från någon av de givna definitionerna. Beslut om undantag får meddelas endast om det finns särskilda skäl och det kan ske utan fara för trafiksäkerheten. Om fordons skatteplikt påverkas krävs dock synnerliga skäl för undantag.

Sammanfattningsvis kommer en elcykel som inte uppfyller definitionen för cykel sannolikt att definieras som moped. Jag ser inget skäl för att medge något undantag.

Har du någon kompletterande fråga är det bara att ställa fler frågor till oss på Lawline. Du är även välkommen att boka tid med en av våra jurister, så kan vi ge dig personlig rådgivning via telefon.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!
Carl

Lawline RådgivareRådgivare