Kan en förälder göra mig arvlös?

Jag har ingen kontakt med min pappa. Har 2 syskon, han är omgift o inga nya barn. Han har sagt till syskon att han har gjort sig själv värd skit o inget. För vad jg tror är att jag inte ska få något vid hans bortgång. Går det? Gissar på att allt är skrivet på frun? Han har sagt att vill vi ha något så får vi gå till frun och det är upp till henne om vi får något. Kan hon ge ex 100 000kr var till syskon och lämna mig utanför? Dock vid risk han hamnar på äldreboende så är det upp till mina syskon, jag får inte lägga mig i, att sköta alla hans affärer, pengar, medicinskt. Där har frun inget att säga till om alls. Kan man göra så o finns det något jag kan göra för att få min del?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar Ärvdabalken (ÄB).

Den legala arvsordningen

I svensk lag har vi en turordning för vem som ska ärva en person som har gått bort, denna turordning kallas för den legala arvsordningen. I första hand ärver den avlidnes barn eller barnbarn, i andra hand den avlidnes föräldrar eller syskon och syskonbarn och i tredje hand mor- och farföräldrar eller fastrar, farbröder, mostrar och morbröder, 2 kap. 1-3 §§ ÄB.

Laglott

Laglott är den del som en bröstarvinge alltid kan kräva att få som arv. Laglotten är hälften av arvslotten och arvslotten är den del som en bröstarvinge har rätt till enligt den legala arvsordningen. Har ett testamente skrivits har en bröstarvingen alltid rätt att kräva att få sin laglott oavsett vad som skrivits i testamentet. I vissa fall kan du kräva din laglott ur gåvor som din förälder givit bort före sin bortgång.

Det förstärkta laglottsskyddet

I vissa fall kan skyddsregeln i 7 kap. 4 § ÄB aktualiseras, det s.k. förstärkta laglottsskyddet. Syftet med denna regel är att förhindra att arvlåtaren kringgår laglottsskyddet. En förutsättning för att denna bestämmelse ska aktualiseras är att givarens avsikt med gåvan kan antas ha varit för att denne förbereder sin succession, d.v.s. gåvor som ges bort då denne börjat tänka på sin död. Det förstärkta laglottsskyddet aktualiserar två typer av gåvor, dels gåvor som som ges bort när givaren vet/tror att döden är nära, dels gåvor som innebär att givaren behåller den huvudsakliga nyttan av den bortgivna egendomen. Om det visar sig att det förstärkta laglottsskyddet går att tillämpas så ska laglottens storlek beräknas som om gåvan aldrig hade getts bort utan finns kvar bland förälderns övriga kvarlåtenskap. Det är gåvans värde vid arvet som ska beaktas, inte vid gåvotillfället. Den som mottar gåvan kan alltså bli återbäringsskyldig eller, om egendomen inte kan återbäras, ersättningsskyldig motsvarande gåvans värde.

Ett förtydligande exempel: En förälder avlider och efterlämnar 3 barn. Föräldern har en kvarlåtenskap på 60 000 kr. Några år innan sin bortgång gav föräldern bort en fastighet som vid gåvotillfället var värd 10 000 kr och vid förälderns bortgång var värd 30 000 kr. Gåvan skedde på så sätt att den aktualiserar skyddet i 7 kap. 4 § ÄB. När laglotten ska beräknas ska kvarlåtenskapen och gåvans värde läggas samman vilket blir 90 000 kr. Laglotten är halva arvslotten. Arvslotten är 90 000/3 = 30 000, laglotten blir då 15 000 kr. Hade det förstärkta laglottsskyddet inte varit tillämpligt hade laglotten istället varit 10 000 kr .

Sammanfattning

En förälder är alltså fri att använda sina tillgångar så som de vill eller ge bort det till vem de vill, dock med begränsningen av gåvor som faller under det förstärkta laglottsskyddet. Skyddet aktualiseras om er pappa gett bort gåvor då han vet/tror döden är nära eller om han efter att ha gett bort egendomen fortfarande har huvudsaklig nyttjanderätt av dessa. I sådana fall kan gåvomottagaren bli återbäringsskyldig och talan därom måste väckas inom ett år från det att bouppteckningen efter arvlåtaren avslutats. Detta är endast en sammanfattning av aktuella områden inom arvsrätten och att bevisa din pappas syfte med gåvorna kan bli jobbigt, det kan därför vara bra att kontakta en jurist som arbetar med arvsrätt för att klargöra din situation.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare