Kan en förälder skänka bort all egendom i syfte att göra barnen arvlösa?

Hej,

Jag och min syster förlorade vår pappa i höstas efter en lång tids sjukdom. Han var inte helt kry sin sista tid och var lite virrig och i stort behov av hjälp och vård. Han hade en mycket yngre fru sedan några år tillbaka, och han bad oss först att acceptera ett testamente där vi skulle ärva henne istället för honom. Min syster vägrade, och för att skydda sin fru så skrev han då över alla sina egendomar inklusive hus och bil till henne som enskild egendom. Han gav henne även stora gåvor i rena pengar, över en halv miljon.

Min syster och jag undrar om det är rätt, om det är något vi kan göra.. i det sista testamentet som skrevs ärver vi inte ens henne. I bodelningen så kan vi kräva en laglott på typ tio tusen vardera..

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Relevanta bestämmelser för att besvara frågan hittar vi i ärvdabalken (1958:637) [ÄB].

Till att börja med kan vi konstatera att enligt svensk rätt kan en bröstarvinge aldrig göras arvslös. Som bröstarvinge har man alltid rätt till den s.k. laglotten, vilket utgör hälften av den kvarlåtenskap som efterlämnas (7 kap. 1 § ÄB). Detta innebär att ett testamente som gör bröstarvingen arvslös kan ändras (7 kap. 3 § ÄB).

Av frågan framgår det att eran pappa har försökt kringgå dessa bestämmelser genom att skänka bort alla sina tillgångar för att sedan göra er arvslösa. Här aktualiseras istället något som kallas för ett förstärkt laglottsskydd (7 kap. 4 § 1 st. ÄB). Det förstärkta laglottsskyddet innebär att du som bröstarvinge kan ha rätt att kräva tillbaka (alt. få ersättning för) vissa typer av gåvor som kan likställas med ett testamente. Detta blir endast aktuell för två typer av gåvor:

Dödsbäddsgåvor som givaren har gett på sin dödsbädd eller när givaren trodde sig vara nära döden. Detta kan då vara de stora summor pengar som har förts över till maken i syfte att göra er arvslösa beroende på tidpunkten då gåvan har getts. Icke-betungande gåvor som medför med någon förändring efter att givaren har avlidit. Bostaden och bilen faller inom sådana gåvor då givaren förbehåller sig rätten att använda dessa tills han avlider.

Om de gåvorna som er pappa har gett bort faller under dessa två punkter, kan ni som bröstarvingar kräva tillbaka en del av gåvorna. Detta är dock endast aktuellt om det är kränkt eran rätt till laglott. Här gäller det att ni väcker talan inom ett år från bouppteckningen (7 kap. 4 § 2 st. ÄB). Gåvan kommer därmed att antingen återges om möjligt, annars kommer ni ha rätt till ersättning för gåvans värde. Däremot kan ni endast kräva tillbaka den del som kränker eran laglott, alltså hälften av eran arvslott. Vidare måste ni båda väcka talan individuellt.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare