FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/10/2021

Kan en förälder som har det bättre ekonomiskt ställt bli skyldig att betala underhållsbidrag trots delad vårdnad?

Skillda sedan 2014. Pappan tjänar mer än mig. Vi har delad vårdnad för ett barn. Dom andra två är vuxna. Har jag rätt att kunna få underhåll? Jag kan aldrig köpa kläder till sonen. Och han har en diagnos.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!.

Jag förstår din fråga som att du undrar ifall du har rätt att få underhållsbidrag från ditt barns pappa trots att ni har delad vårdnad. Reglerna som är relevanta för att besvara din fråga återfinns i Föräldrabalken (FB).

Föräldrar har underhållsskyldighet

Som förälder har man en skyldighet att svara för underhåll av barnet utefter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga 7:1 FB. Då både du och pappan är föräldrar till ditt barn svarar ni alltså gemensamt för barnets underhåll.

Barnets pappa kommer inte bli skyldig att betala underhållsbidrag till följd av 7:2 FB

I det fall enbart en utav föräldrarna har vårdnaden om barnet alternativt att båda har vårdnaden men att barnet varaktigt bor hos enbart en av föräldrarna så ska den andra föräldern fullgöra denna underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet, 7:2 FB. Som utgångspunkt är det alltså enbart i dessa två fallen som den ena föräldern har en skyldighet att betala underhållsbidrag.

Då du inte lämnar någon uppgift om att din son enbart varaktigt bor hos dig gör jag här en antagelse att så inte är fallet. Jag tolkar det alltså som att ni både har delad vårdnad och att barnet bor hos er växelvis. Detta innebär att ingen av de två typfallen är aktuella i ditt fall. Barnets pappa har därför ingen skyldighet enligt 7:2 FB att betala underhållsbidrag.

(I det fall jag gjort en felaktig tolkning och barnet varaktigt bor hos enbart dig har du rätt att få underhållsbidrag med stöd av 7:2 1 st 2 p FB).

Barnet pappa kan dock bli skyldig att betala underhållsbidrag med stöd av 7:6 FB

Till saken hör dock att högsta domstolen i ett rättsfall från 2013 ändå bedömt en förälder skyldig att betala underhållsbidrag trots att föräldrarna hade delad vårdnad och att barnen bodde hos dem båda växelvis. Varför domstolen kom fram till denna bedömning är för att de tog utgångspunkt i en central princip inom barnrätten. Principen lyder att barn ska ha rätt till en likartad ekonomisk standard hos båda föräldrarna. Detta innebär att ett barn har rätt att leva på en nivå som inte alltför mycket avviker från den standard som den bäst ekonomiskt ställde föräldern kan erbjuda även under den tiden barnet bor hos den andre föräldern, NJA 2013 s.955.

I ditt fall innebär principen att din son har rätt att leva utefter (ungefärligen) samma ekonomiska förutsättningar som hos pappan även den tiden han bor hos dig. Om ditt barn inte får denna möjlighet kan pappan till din son anses försumma sin skyldighet att svara för barnets underhåll enligt 7:1 FB. Detta innebär i sin tur att rätten, trots det att ni har delad vårdnad och växelvis boende, kan förelägga pappan att betala underhållsbidrag, 7:6 FB. Detta för att sonen ska få möjlighet att leva utefter den standard han är berättigad oavsett vart han bor.

Mina råd

Då jag inte vet så mycket om dina eller pappans ekonomiska förutsättningar är det svårt för mig att uttala mig om en talan med stöd i 7:6 FB skulle finna vinning i domstol på samma sätt som i NJA 2013 s. 955. Domstolen gör nämligen en individuell bedömning i varje enskilt fall.

Det bästa vore såklart om du och din före detta kunde finna en överenskommelse och därmed slippa hamna i domstol. Om detta inte är möjligt råder jag dig att i första hand vända dig till familjerätten. Familjerätten är en del av socialtjänsten i din kommun. Familjerätten kan erbjuda (kostnadsfria) samarbetssamtal där ni får hjälp att reda ut situationen.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga och stort lycka till i framtiden!

Mvh,

Jennifer ErikssonRådgivare