Kan en hyresvärd förbjuda utekatter?

Hej! Jag vet att en hyresvärd enligt lag inte kan förbjuda husdjur utan sakliga skäl, men kan de förbjuda utekatt? Min hyresvärd tillåter nämligen innekatter men inte utekatter, har de rätt till det? Deras argument är att de inte vill ha kattbajs i exempelvis sandlådor, dock bor det massvis med utekatter på andra sidan gatan som kommer över till oss så kattbajs kommer vi ändå inte ifrån. Alla lägenheter här har egen ingång på bottenplan och som en innergård. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga rör hyresrättsliga regler vilket vi finner i 12 kap jordabalken (JB), också kallad ”hyreslagen”, och det är denna jag kommer använda mig av när jag besvarar din fråga.

Har hyresvärden rätt att förbjuda utekatter?

Utgångspunkten är, precis som du skriver, att hyresvärden bara kan förbjuda husdjur om det finns sakliga skäl för detta. Det kan till exempel vara att lägenheten är speciellt anpassad för allergiker men eftersom din hyresvärd verkar tillåta innekatter kan det inte vara ett skäl just i detta fall. Andra skäl kan vara om djuret orsakar olägenhet eller skador som inte skäligen bör tålas bland annat i förhållande till grannarna. Du nämner att hyresvärden lyfter fram att utekatter exempelvis utför sina behov i era sandlådor. Hyresvärden får i sådant fall försöka argumentera för att utekatter generellt innebär en tillräcklig olägenhet på grund av detta men det är tveksamt om det vore tillräckligt. Utan sakliga skäl är förbudet ogiltigt.

Kan hyresvärden vidta andra åtgärder om du har en utekatt?

Som hyresgäst har du alltid ett ansvar att se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller försämra deras bostadsmiljö på sådant sätt att det inte skäligen bör tålas (12 kap. 25 § st 1 JB). I ditt fall kan det exempelvis vara att katten uträttar sina behov på öppna områden såsom i rabatterna, på grannarnas uteplatser eller i sandlådor. Detta måste dock ha en sådan påverkan på bostadsmiljön att det inte skäligen bör tålas och det beror därför på hur stora problemen blir och hur mycket det egentligen påverkar bostadsmiljön. Du kan alltid be grannarna höra av sig om det uppstår några bekymmer.

Skulle det vara så att du åsidosätter ditt ansvar ovan kan det vara grund för förverkande, det vill säga uppsägning i förtid av hyresavtalet (12 kap. 42 § st 1 p. 9 JB). Detta sker dock först efter att hyresvärden har gett dig en tillsägelse och därmed en möjlighet till förbättring (12 kap. 43 § st 1 JB). Hyresvärden måste också kunna bevisa att det är just din katt som försämrar bostadsmiljön i sådan hög grad. Eftersom du nämner att ni redan har problem med katter som utför sina behov i ert område kan det medföra bevissvårigheter.

Sammanfattning

Hyresvärden kan endast förbjuda dig från att ha en utekatt om det finns sakliga skäl vilket är svårt att hävda i detta fall. Däremot bör du försäkra dig om att utekatten inte bidrar till en väsentlig försämring av bostadsmiljön för dina grannar då hyresvärden i sådant fall kan tillrättavisa dig och därefter vidta åtgärder.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Selma HernqvistRådgivare