Kan en hyresvärd hålla visning av hyreslägenhet när man är bortrest?

Jag kommer säga upp min hyresrätt lägenhet i närtid och har 3 månaders uppsägning. I början/mitten av uppsägningstiden kommer jag vara bortrest under 4 veckor. Eftersom jag har en skyldighet att låta den visas på lämplig tid under uppsägningstiden funderar jag på vad som händer om hyresvärden vill ha visning under tiden jag är bortrest. Jag har ingen lust att lämna nycklarna till hyresvärden och låta denne ha tillgång till lägenheten under tiden jag är borta. Kan jag kräva att visning först kan se under senare del av uppsägningstiden när jag är hemma?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du undrar över dina rättigheter och skyldigheter som hyresgäst vid en kommande visning av din nuvarande hyresrätt. Jag kommer göra hänvisningar till jordabalken (JB) eftersom denna lag reglerar hyresrätter.

Har hyresvärden rätt att gå in i hyreslägenheten?

När en hyresrätt är ledig till uthyrning så är hyresgästen skyldig att låta den visas på lämplig tid (12 kap. 26 § 1 stycket JB). Den lämpliga tiden kan både vara dagtid och kvällstid. Under uppsägningstiden har därför hyresvärden rätt att hålla i visningar. Denna rätt kommer dock med vissa begränsningar. Exempelvis så ska hyresvärden se till att hyresgästen inte orsakas större olägenhet än nödvändigt vid visning av lägenheten. Detta innebär att hyresvärden måste till viss del ta hänsyn till hyresgästen och om denne kan besväras av visningen.

I egenskap av hyresgäst har man rätt att neka hyresvärden tillträde om tiden är olämplig. Då måste man kunna argumentera för varför tiden är olämplig. Hyresvärden får inte gå in i en hyresgäst lägenhet utan tillstånd, hyresgästen måste ha gett sitt tillstånd till hyresvärden om denne ska gå in i lägenheten för att hålla en visning. Om hyresgästen nekar hyresvärden tillträde till lägenheten vid upprepade tillfällen, utan en lämplig anledning, har hyresvärden dock rätt att kontakta kronofogdemyndigeheten som kommer meddela särskild handsträckning (12 kap. 26 § 5 stycket JB). Det innebär att hyresvärden skulle få rätt att gå in i hyresrätten utan hyresgästens samtycke.

Vad gäller i ditt fall då du är bortrest under uppsägningstiden?

Vid en visning av din nuvarande hyreslägenhet måste hyresvärden kontakta dig och inhämta ditt godkännande för att få tillåtelse att tillträda din lägenhet. Det innebär att du har en rätt att neka tillträdet om datumet inte är lämpligt för dig. Att du är bortrest kan möjligtvis utgöra en grund för ett nekande. Av din fråga framgår dock att du kommer vara borta under flera veckor, trots att du är medveten om att din resa sker under uppsägningstiden då en potentiell visning kan ske. Detta kan tala för att du inte har rätt att neka hyresvärden tillträde till din lägenhet i syfte att hålla en visning, och vid ett nekande kan hyresvärden ev. vända sig till kronofogden.

Vad kan du göra nu?

Du kan tyvärr inte via lag kräva att visningen sker när du är hemma igen men du kan föra en diskussion med din hyresvärd om när visningen kan hållas och när det passar bäst för er båda. Jag skulle rekommendera att du kontaktar din hyresvärd och berättar för honom om din resa och förklarar för hyresvärden att du inte är bekväm med att det sker visningar av lägenheten under tiden du är bortrest. Vidare skulle jag rekommendera att du ger förslag på olika datum då du är hemma och visningarna kan hållas.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Erika StålhammarRådgivare