Kan en hyresvärd kräva ersättning för skador?

Hej, Detta gäller andrahandsuthyrning av en lägenhet. Jag som är hyresvärd har valt att ta en deposition i förväg. Nu efter 3 månader har det visats sig att hyresgästen varit väldigt försumlig och många saker i lägenheten har gått sönder. Min fråga till er är om jag kan hålla inne deposition och kräva ersättning? Depositionen är endast en månadshyra och räcker inte för att täcka kostnaderna för dessa saker som har gått sönder. Har jag rätt att kräva även ersättning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Depositionsavtal

Av din fråga framgår att du som hyresvärd har valt att ta ut en deposition vid uthyrning av lägenheten. Jag tolkar det därför som att du och hyresgästen har avtalat om depositionsavgift. Syftet med deposition är att täcka upp eventuella kostnader för skador som hyresgästen orsakar. Jag vet inte vad för skador det rör sig om, men utifrån omständigheterna i din fråga verkar det som att du har rätt att hålla inne depositionen mot bakgrund av att många saker har gått sönder. Normalt slitage är däremot inget som utgör skäl för hyresvärden att hålla inne depositionen. Värt att notera är att det är du som hyresvärd som har bevisbördan för att du har rätt att innehålla depositionen.

Vårdplikt

Hyresgästen har en vårdplikt under hyrestiden som följer av 12 kap 24 § Jordabalken (JB). Detta innebär att hyresgästen ska vidta sådana åtgärder som behövs för att underhålla skötseln av lägenheten, till exempel som att städa lägenheten, men även att hyresgästen kan komma att bli ersättningsskyldig för skador som uppkommer genom att han eller hon betett sig vårdslöst. Även här är det hyresvärden som har bevisbördan för att skadan har uppkommit under hyresgästens hyrestid.

Sammanfattningsvis

Depositionen är en säkerhet för hyresvärden för det fall det uppkommer skador på lägenheten. Hyresgästen har även en vårdplikt som innebär att han eller hon kan bli skyldig att ersätta skador som orsakas under hyrestiden. Det är hyresvärden som har bevisbördan för att skadorna orsakats av hyresgästen. I första hand ska skadorna täckas av depositionsavgiften men hyresgästen kan komma att bli ersättningsskyldig för överstigande belopp om kostnaderna för skadorna inte får täckning av depositionsavgiften.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig igen.

Lawline RådgivareRådgivare