Kan en konsument kräva att företag skickar fakturor i pappersform?

Hej Undrar om man som konsument kan kräva att få fakturor per papper dvs vägra e-faktura?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av fråga

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om en konsument kan kräva att företag skickar en fysisk faktura istället för en digital sådan.

Det saknas reglering till detta

Dessvärre finns det inte i varken konsumentköplagen eller konsumenttjänstlagen någon reglering kring hur företag ska fakturera konsumenter. Därav finns det inget rättsligt stöd att som konsument kräva att ett företag fakturerar i pappersform. Det är alltså upp till företaget att välja hur de vill fakturera.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Sarah LianderRådgivare