Kan en nattklubb frånsäga sig ansvaret för förvaring av kläder?

Hej! jag var på en nattklubb där det stod en skylt '' lämna in jackan på egen risk, värdesaker ansvarar vi inte för'' personalen sa att vi tar inte betalt i garderoben så jackan lämnas in på egen risk. Är detta rimligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

När en nattklubb förvarar ytterkläder i en garderob för sina gäster så är konsumenttjänstlagen (KtjL) tillämplig eftersom nattklubben då utför en tjänst för en konsument (1 § KtjL). Det finns dock saker som kan påverka om garderobsförvaring verkligen är en tjänst som nattklubben erbjuder, exempelvis om garderoben är bevakad eller obevakad eller om man betalar eller inte, vilket jag återkommer till senare.

Hur ska tjänsten utföras?

En tjänst ska utföras fackmässigt (4 § KtjL). Detta innebär att tjänsten ska genomföras på ett sätt som är godtagbart i branschen, när det då rör garderobsförvaring ska alltså kläder förvaras för konsumenten.

Vad är fel på tjänsten?

Det är fel på tjänsten om resultatet inte uppfyller kraven ovan (9 § KtjL), eller om resultatet skiljer sig från vad näringsidkare (i detta fall nattklubben) sagt ska uppfyllas (10 § KtjL). I detta fall ska man ju lämna in kläder för förvaring i garderoben. Om förvaringen inte uppfylls, alltså om din jacka inte är kvar när du ska hämta den, så är tjänsten felaktig.

Kan nattklubben friskriva sig från ansvar för brister i tjänsten?

En viktig del av konsumenttjänstlagen är att det finns ett förbud mot att näringsidkare avtalar sämre avtalsvillkor för konsumenten än vad lagen medger (3 § KtjL). Konsumenttjänstlagen är alltså miniminivån, vilket gör att en nattklubb inte kan avsäga sig ansvaret för att ytterkläder försvinner om de erbjudit sig att förvara dem. Detta har även ARN konstaterat (ARN 2003-2150), men ARN har också konstaterat att man kan friskriva sig från ansvar från värdesaker. Detta beror på att tjänsten går ut på att förvara just ytterkläder och det får antas att det därför inte inkluderar värdesaker - det går helt enkelt utöver den tjänst som erbjuds.

Vad gäller i detta fall?

Det viktiga att reda ut här är om det är en obevakad garderob eftersom detta kan göra att det faktiskt inte erbjuds någon garderobstjänst.

I praxis (exempelvis NJA 1983 s. 701) har domstolen konstaterat att förvaring av kläder i garderob på en restaurang kan ingå som tjänst även om det inte specifikt avtalats om att garderob ska ingå. Till exempel kan faktumet att restaurangen tar emot kläderna för förvaring ses som att de åtar sig att utföra tjänsten. Om det dock uttryckligen har sagts att garderoben är obevakad och ingen betalning ska ges så erbjuder inte nattklubben tjänsten garderobsförvaring.

I detta fall verkar det som att det är en obevakad garderob, och ingen betalning ska ges vilket gör att det inte finns någon tjänst som konsumenten kan använda. Därför kan nattklubben frånsäga sig ansvar i detta fall. Om du dock någon gång lämnar in dina kläder för förvaring på den här nattklubben och dessa försvinner kan det ändå finnas en poäng att vända sig till ARN för att se om det finns något du kan göra. Glöm dock inte att tömma fickorna på värdesaker eftersom nattklubben inte ansvarar för dessa även om de anses erbjuda garderobstjänst.

Hoppas du fick svar på din fråga och återkom gärna om du undrar över något mer!

Jeanna de MaréRådgivare