Kan en olovlig andrahands uthyrning anses såsom accepterad om styrelsen ej agerat inom två månader trots vetskap om uthyrningen?

Hej, Om styrelsen i en bostadsrättsförening får reda på att det sker en olovlig andrahandsuthyrning måste de agera inom två månader för att kunna säga upp bostadsrättshavaren. Vad händer om man inte agerar inom dessa två månader? Anses man ha accepterat uthyrningen och i så fall hur länge anses man ha accepterat?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga.

Eftersom din fråga berör bostadsrätt och olovlig uthyrning i andra hand kommer jag att hänvisa till bostadsrättslagen (BrL) i mitt svar.

Kan en olovlig andrahands uthyrning anses såsom accepterad om styrelsen ej agerat inom två månader trots vetskap om uthyrningen?

Den lagbestämmelse du beskriver i din fråga är 7 kap. 21 § BrL. Denna bestämmelse innebär att bostadsrättshavaren kan sägas upp till avflyttning vid en olovlig andrahandsuthyrning men endast om styrelsen gjort uppsägningen inom två månader från den dag då föreningen blev medveten om uthyrningen och krävt rättelse av bostadsrättshavaren. Detta innebär att när en bostadsrättshavare utan godkännande från styrelsen hyr ut sin bostadsrätt i andrahand och styrelsen får reda på detta kan styrelsen ha en rätt att säga upp bostadsrättshavaren och kräva att denne flyttar ( 7 kap. 18 § BrL). Först måste styrelsen dock ge bostadsrättshavaren möjlighet till rättelse. En rättelse innebär att bostadsrättshavaren ska “rätta till” det felaktiga. Med andra ord ska bostadsrättshavaren ansöka om ett godkännande av uthyrningen hos styrelsen eller hyresnämnden eller säga upp hyresgästen ( 7 kap. 20 § BrL). Om Bostadsrättshavaren inte gör denna rättelse har styrelsen rätt att inom två månader säga upp bostadsrättsinnehavaren (7 kap. 21 § BrL). Bestämmelsen du beskriver i din fråga reglerar endast när styrelsen har rätt att säga upp bostadsrättsinnehavaren, bestämmelsen reglerar inte när en olovlig uthyrning blir lovlig. Därför kan styrelsen inte anses ha accepterat en olovlig andrahandsuthyrning om styrelsen ej agerat inom två månader, dem har endast förlorat rätten att säga upp bostadsrättshavaren till avflyttning. Uthyrningen är fortfarande olovlig och icke-godkänd.

Vad gäller sammanfattningsvis?

Sammanfattningsvis innebär det inte att styrelsen har godkänt andrahandsuthyrningen om dem inte har agerat inom dessa två månader, styrelsen har endast förlorat rätten att säga upp bostadsrättsinnehavaren och skilja denne från lägenheten p.g.a. den olovliga andrahandsuthyrningen. En uppsägning av bostadsrättshavaren kan inte längre ske om två månader passerat. Detta kan inte likställas med det godkännande som krävs för att en andrahandsuthyrning ska vara lovlig ( 7 kap. 10 § BrL). Styrelsen har därför inte accepterat uthyrningen trots att dem inte agerat inom två månader däremot kan styrelsen inte längre säga upp bostadsrättshavaren till avflyttning på denna grund.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Erika StålhammarRådgivare