Kan en orosanmälan vara förtal och hur länge får orosanmälningar finnas kvar hos socialtjänsten?

Hej jag gjorde en soc anmälan eller en orosanmälan 2004 eller 2005 för min syster sa då att hennes dotter hade hjärntumör, nu kommer min syster och säger att det har hon aldrig sagt och att hon kan anmäla mig för förtal, kan hon de och går det att få tag på gamla anmälningar vid soc.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förtal

Brottet förtal (5 kap. 1 § BrB) aktualiseras när man utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. För att kunna dömas för förtal krävs att du genom din orosanmälan ska ha haft för avsikt att skada din systers anseende hos andra.

I vissa situationer klassas anklagelser inte som förtal. Om anklagandet har varit försvarligt och om du kan visa att den var sann, eller att du har haft skälig grund att anta att den var sann, utgör inte anklagandet ett brott. Har du alltså haft skälig grund för att anta att din systers dotter farit illa utifrån hennes uttalanden, så ska din orosanmälan inte klassas som förtal (5 kap. 1 § 2 st BrB).

Vid ärekränkningsbrott såsom förtal väcker åklagare åtal endast i särskilda fall. Det krävs särskilt kvalificerade fall för att åklagare ska väcka åtal för förtal. Det kan vara exempelvis då det anses påkallat från allmän synpunkt och när det finns ett klart samhällsintresse i att brottet lagförs. Ett sådant samhällsintresse kan föreligga bl.a. om brottet är särskilt grovt eller får en stor utbredning i samhället (prop. 2013/14:47 s. 38). Det är alltså relativt osannolikt att en åklagare skulle väcka talan mot dig i ditt fall. Din syster kan dock väcka åtal själv såsom målsägande (5 kap. 5 § brottsbalken). Skulle hon väcka åtal har hon själv bevisbördan, vilket innebär att det är hon som måste bevisa att du har begått brottet, alltså att du inte haft någon grund för din anmälan samt att din anmälan var ägnad att utsätta henne för andras missaktning. Skulle hon förlora målet riskerar hon dessutom att få betala rättegångskostnaderna.

Orosanmälningar hos socialtjänsten

Orosanmälningar om att barn far illa gallras efter fem år. Enligt 12 kap. 1 § socialtjänstlagen ska uppgifter gallras efter fem år om de faller under de uppgifter som avses i lag om behandling av personuppgifter inom socialtjänsten. Enligt 1 § lag om behandling av personuppgifter inom socialtjänsten är de uppgifter som omfattas av lagstiftningen de som kan anses vara personuppgifter. Med personuppgifter menas all typ av information som direkt eller indirekt kan knytas till en viss levande människa.

Följande handlingar är undantagna från bestämmelsen och ska inte gallras efter fem år:

1. handlingar rörande utredning om föräldraskap,

2. handlingar rörande adoption, och

3. handlingar rörande ett barn som placerats i ett fosterhem och liknande (12 kap. 2 § socialtjänstlagen).

Orosanmälningar om att barn far illa omfattas inte av de tre undantagen, och ska därför gallras efter fem år. Din orosanmälan från 2004/2005 ska alltså inte finnas kvar hos socialtjänsten idag.

Slutsats

Med hänvisning till vad som sagts om förtal framstår det som relativt osannolikt att du genom din anmälan ska ha gjort dig skyldig till förtal. Din syster skulle isåfall även behöva väcka åtal själv där hon har bevisbördan. Om du kan visa att du haft skälig anledning att anta att din systers dotter farit illa utifrån hennes uttalanden, så ska din orosanmälan inte klassas som förtal. Gällande din orosanmälan ska den inte finnas kvar hos socialtjänsten eftersom att sådana gallras efter fem år.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Linnéa HanssonRådgivare