Kan en p-bot utfärdas mot mig trots att markägaren inte har godkänt att p-boten ges ut?

Kan en p-bot utställas på privat mark om inte fastighetsägaren har avtal eller godkännt att utställare får utställa p-bot ?

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du har valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Den lag som kommer bli aktuell att titta på när det rör sig om p-bot på privat mark är lag om kontrollavgift vid olovlig parkering. Vilken jag vidare kommer kalla lagen om kontrollavgift.

Hur får jag en p-bot på privat mark?

Böter vid olovlig parkering på privat mark kallas kontrollavgifter. Det är endast markägaren som har rätt att ta ut denna avgift och det skall vara tydligt att det råder exempelvis parkeringsförbud på plats för att man skall få ta ut avgiften (3 § lagen om kontrollavgift). Markägaren utfärdar p-botar antingen självständigt eller genom att anlita ett p-bolag som övervakar efterlevnaden av parkeringsförbuden (12 § lagen om kontrollavgift).

Vad gäller i ditt fall?

Man kan alltså inte utställa en p-bot på privat mark om det inte är så att den som äger marken har antingen utfärdat boten själv eller anlitat någon för att tillse sin mark.

Jag kan däremot läsa mig till i liknande fall att det kan finnas undantag. Polisen har uttalat att det vid vissa överträdelser kan polis eller parkeringsvakter ha rätt att utfärda felparkeringsavgifter oavsett vem det är som faktiskt äger marken. Detta undantag är däremot ingenting som de nämner på deras hemsida. Där skriver istället polisen att de inte utfärdar avgifter på privat mark.

Utgångspunkten är alltså att man inte kan utställa en p-bot i ditt fall om inte markägaren har godkänt att man skall ge ut p-bot. Däremot rekommenderar jag dig att kontakta polisen för att dubbelkolla vad som gäller i just ditt fall.

Jag hoppas nu att jag har kunnat besvara din fråga och att allt löser sig för dig. Kommer du på några fler frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Allt gott!

Josefine BågholtRådgivare