Kan en privat hyresvärd neka mig att skaffa katt?

Hej! Jag hyr en lägenhet i första hand av en privat hyresvärd, kan dom förbjuda mig att skaffa en katt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan skaffa katt trots förbud i hyresavtalet

För att ett förbud mot att ha husdjur i din lägenhet ska vara giltigt krävs att huset du bor i är särskilt anpassat för allergiker eller att det finns andra sakliga skäl som tillåter ett förbud, 12 kap 42 § punkten åtta jordabalken. Vanligtvis föreligger inga sakliga skäl i ett normalt hyreshus för att förbud mot husdjur ska vara giltigt och därför är det tillåtet att ha husdjur i lägenheten trots att det är förbjudet enligt hyreskontraktet. Om din hyresvärd skulle försöka vräka dig på grund av att du skaffat en katt råder jag dig att vända dig till Hyresnämnden för att få vräkningsbeslutet prövat.

Värt att tänka på är att om lägenheten skulle misskötas och vanvårdas, eller om grannarna utsätts för oacceptabla störningar på grund av katten så kan det vara grund för en uppsägning av ditt hyreskontrakt, 12 kap. 42 § första stycket nioende punkten jordabalken. Detta därför att du som hyresgäst är skyldig att se till så att dina grannar inte blir utsatta för störningar som är oacceptabla, 12 kap 25 § jordabalken. Av 1 § i lag om tillsyn över hundar och katter följer också att du som kattägare är skyldig att ha katten under sådan tillsyn som behövs för att förebygga att katten orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Du kan bli ersättningsskyldig för skador som katten orsakat i lägenheten

Vid utflytt från hyresrätten kan du bli skyldig att ersätta eventuella skador som katten orsakat på lägenheten, 12 kap 24 § jordabalken. Det är därför viktigt att du ser till att katten inte orsakar skador.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline eller boka tid med någon av våra duktiga jurister.

Vänligen,

Anna FalkRådgivare