Kan en testamentera bort allt arv till en sambo?

Hej.

Jag är Sambo med en kvinna.

Vi har inga barn, inte någon av oss.

Hennes syster finns i livet.

Jag har flera syskon och båda föräldrar i livet.

Vem ärver mig om jag går bort?

Jag vill att min sambo ska ärva 100% efter mig.

Räcker det med ett ordentligt testamente för att hon (min sambo) ska ärva allt?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå från bestämmelserna i Ärvdabalken (1958:637) för att besvara din fråga.

När det gäller arv sker arvskifte enligt den legala arvsordningen i 2 kap. 1-4 § ÄB. I första led får bröstarvingar ärva, med bröstarvingar menas barn och barnbarn (2 kap. 1 § ÄB). Ifall varken barn eller barnbarn finns så vänder man sig till den andra arvsklassen som består av arvlåtarens föräldrar som i första hand får dela på arvet. Är någon av dessa död går arvet vidare till arvlåtarens syskon (2 kap. 2 § ÄB).

Ett undantag från den legala arvsordningen är testamente, som går före arvsordningen. Det finns sätt att jämka ett testamente men det är bara en rätt som bröstarvingar i första arvsklassen har (7 kap. 3 § ÄB), i och med att du inte har barn eller barnbarn kan du genom ett testamente låta din sambo ärva allt och varken dina föräldrar eller syskon har då någon arvsrätt.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare