FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt28/02/2022

Kan en vårdnadshavare överlåta rätten att delta vid ett utvecklingssamtal?

Barnets mor har ensam vårdnad om barnet. Modern är gift sedan innan barnets födelse med en man som barnet ser som sin far. Barnet i fråga går i förskoleklass. Kan modern, då hon genom sitt arbete är förhindrad att gå på någon av de tider skolan erbjuder för utvecklingssamtal, överlåta rätten att ha utvecklingssamtal till fadern, som inte är juridisk vårdnadshavare. Skulle barnet tillfrågas skulle det obetingat svara ja då barnet är mycket tryggt med sin far.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har funderingar kring möjligheten för mamman till barnet att överlåta rätten att delta vid utvecklingssamtal till mammans make. Reglerna som är relevanta för att besvara din fråga återfinns i Föräldrabalken (FB) och Skollagen.

Vad som avses med vårdnadshavare

Till att börja med ska sägas några ord om vad det innebär att vara vårdnadshavare och varför vissa rättigheter är begränsade till dessa. Med vårdnadshavare menas det juridiska ansvar som tillkommer en förälder att svara för barnets omvårdnad, trygghet och fostran, 6:1 FB. En vårdnadshavare har alltså ansvaret för alla barnets personliga angelägenheter såsom uppfostran och den dagliga omvårdnaden, 6:2 2 st FB ihop med 6:1 FB.

Rätten att ta del av information från en myndighet kring barnet är begränsad till vårdnadshavaren

I allmänhet har en närstående som inte är vårdnadshavare ingen möjlighet att få information från myndigheter om ett barn. Varför rätten till information är begränsad till vårdnadshavare är dels pga av det som tidigare sagt om att det enbart är vårdnadshavaren som har det juridiska ansvaret för barnet samt dels på grund av olika bestämmelser om sekretess. (Sekretessbestämmelser finns inom skolans verksamhet, men dessa kommer inte redogöras för närmare då det inte är nödvändigt för att besvara din fråga). Ett exempel på en sådan situation där det framkommer information om ett barn från en myndighet är är just vid utvecklingssamtal. Varför rätten till att delta vid en sådan samtal enbart tillfaller vårdnadshavaren. Detta uttrycks särskilt i skollagen. I detta fall, då det rör sig om ett barn i förskoleklass, i 9:11 Skollagen.

Utgångspunkten är alltså att utvecklingssamtal ska hållas med barnets vårdnadshavare. Det finns dock ingenting som hindrar en vårdnadshavare från att upprätta en insynsfullmakt som ger någon annan rätt att representera vårdnadshavaren vid ett sådant utvecklingssamtal. Däremot finns det inte heller någon skyldighet för skolan att godta en sådan fullmakt. I slutändan är det således upp till skolan själv att ta beslut om detta i det enskilda fallet.

Det kan ju givetvis uppkomma situationer som faktiskt kräver att skolpersonalen får träffa barnets vårdnadshavare och inte ett ombud för denna. Skolan borde dock ha stor förståelse för svårigheterna som kommer med att få ihop livspusslet. Att mammans make har en god relation med både barnet och barnets vårdnadshavare samt att han faktiskt möjliggör att ett samtal kan äga rum bör därför vara något som skolan ser positivt på.

Mina råd

Det jag skulle råda mamman till i denna situation är att föra en dialog med skolan. Förklara läget och om möjligt, gemensamt med skolan, upprätta en insynsfullmakt där det tydligt framgår vilket barn fullmakten gäller, vårdnadshavarens namnteckning och att det är okej för vårdnadshavaren att sekretesskyddade uppgifter tas upp vid samtalstillfället. På så vis är ett utvecklingssamtal med maken möjligt utan att samtalet skulle strida mot 9:11 Skollagen eller aktuella sekretessbestämmelser.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga. Annars är du alltid mer än välkommen att återkomma till oss!

Mvh,

Jennifer ErikssonRådgivare