Kan ett ärende flyttas från en kommun till en annan?

Socialen i en kommun vill omhänderta tre barn (3,4,och 10år) pga av att deras mor är uttröttad. Avbryts processen genom att man byter kommun? Eller flyttas saken automatiskt till den nya kommunen där man inte är bunden av tidigare beslut i annan kommun?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

För frågor som rör socialtjänstens verksamhet är socialtjänstlagen (SoL) tillämplig.

Kan man flytta över ärenden till annan kommun?

Ett ärende kan flyttas från en kommun till en annan, om den enskilde har starkare koppling till den nya kommunen (2 a kap. 10 § SoL). Vid händelse av att en person flyttar till ny kommun kommer denne med all sannolikhet bedömas ha starkare koppling till den nya boendekommunen, varpå en överflyttning av ärendet kan genomföras.

Sker överflyttningen per automatik?

Överflyttning av ett ärende sker inte helt och hållet per automatik, utan det sker på begäran från den kommun som anser att ärendet ska flyttas över (2 a kap. 10 § stycke 2 SoL).

Den person som berörs av ärendet har dock möjlighet att påverka utfallet på så vis att ärendet flyttas först om det anses lämpligt med hänsyn till den enskildes önskemål (2 a kap. 10 § stycke 2 SoL).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta Lawline igen!

Vänligen,

Cornelia AebeloeRådgivare