Kan ett bibliotek vägra ta emot kontanter?

Hej! Varför kan man inte betala med kontanter på bibliotek? Hade en liten förseningsavgift som jag ville betala men de ville inte ta emot kontanter och skyllde på "corona",. Men det är väl ett lagligt betalningsmedel? Ena dagen hänvisar MSB att man ska ha kontanter och i många situationer har vi under de senaste månaderna inte kunnat betala med kort eller swish i butiker. Då vill de gärna att man betalar med kontanter. Hur länge ska man få hålla på såhär? Kan bibliotek bestämma att de inte ska ta emot kontanter? Har för mig att landstinget, polisen, och vissa inrättningar måste acceptera kontanter enligt lag. Vad gäller och vad kan jag isåfall hänvisa till? Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Huvudregeln är att man ska kunna betala med kontanter. Anledningen till detta är att kontanter är vad som kallas lagliga medel i Sverige (framgår av riksbankslagen).

Däremot finns det ett undantag där affärer, restauranger och bibliotek, kan avtala bort detta. Detta ligger i linje med den grundläggande avtalsrättsliga principen om avtalsfrihet. Detta gör att vissa affärer kan välja att helt och hållet neka kontanthantering, vissa kan välja att exempelvis att inte ta emot större summor m.m. För att undvika missförstånd så kan butiken/biblioteket sätta upp en skylt där det stadgas att verksamheten inte tar emot kontanter. Detta är dock inte ett krav i någon mening.

Min uppfattning är således, att varje bibliotek bestämmer huruvida de skall hantera betalningar i sin verksamhet. Motiveringen till varför kontanthantering i större mån slopats, är för att hanteringen är tidskrävande och dyr. Vissa för även fram argumentet att det kan minimera risken för ett rånförsök eller fullbordat rån mot verksamheten. Avslutningsvis, kan anföras att du inte har någon rätt att påtvinga biblioteket att motta kontanter som betalningsmetod.

Varmt välkommen att höra av dig vid fler funderingar!

Rijad TrubljaninRådgivare