Kan ett bolag ställa ut en faktura för betalningar som de tidigare glömt att fakturera för?

Jag har haft laddningskort hos ett bolag sedan 2022, som skickar fakturor/kvitto på att månadens laddningar är betalda. Här står det bland annat "fakturabeloppet har redan debiterats ditt kreditkort". Runt jan 2023, ringer jag dom för att de har inte debiterat mitt kort sedan april 2022. En total summa på 6773.68 sek. Kundservice tar min betalningsinfo igen och sedan dess har de debiterat mina laddningar därefter som vanligt. Angående beloppet som var kvar, skulle de återkomma till mig om hur jag kunde betala detta för de visste inte hur man skulle lösa det. Idag, ca 6 månader senare, får jag äntligen mejl om hur jag ska betala beloppet, dock är det ingen "ordentlig" betalningspåminnelse, tex. inget förfallodatum. Det står tex. "--betalas senast den till ...." Behöver jag betala beloppet 6773.68 sek utifrån att företaget har gjort fel? Har det gått för lång tid för att de ska kunna kräva så här långt i efterhand?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar ditt ärende så att de 6773,68 kronorna som bolaget nu fakturerat dig avser betalningar som bolaget tidigare glömt att debitera på ditt kort och din fråga är om bolaget, trots sin försummelse, kan göra denna fordran gällande.

Först och främst kan det vara värt att konstatera den givna huvudregeln att avtal ska hållas (”pacta sunt servanda”). Vad detta innebär är att du som utgångspunkt är skyldig att prestera i enlighet med avtalet vilket i detta fall skulle innebär att du är betalningsskyldig för tidigare laddningar som bolaget tillhandahållit. Frågan blir då om bolagets försummelse att fakturera dig ger stöd för att göra undantag från denna huvudregel. Rättspraxis avseende denna fråga skulle kunna sammanfattas så att undantag kan göras enbart i vissa fall där du som betalningsmottagare varit omedveten om att bolagets fakturering varit felaktig (se rättsfallen NJA 2018 s 171, NJA 1991 s 3 och RH 2002:64). Eftersom du varit medveten om att bolaget glömt att fakturera dig finns det inget stöd att göra undantag från huvudregeln om att avtal ska hållas. Min bedömning är alltså att du alltjämt är betalningsskyldig för de tidigare laddningarna som bolaget har tillhandahållit.

Hoppas mitt svar har varit till hjälp!

Hugo ClemedtsonRådgivare