Kan ett dödsbo fortsätta vara delägare i en samägd fastighet?

Mamma och pappa är skilda, mamma dör, men är fortfarande delägare i huset som pappa bor i, vi är tre barn som ärver henne, kan dödsboet fortsätta som delägare av mammas del i huset?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår frågan vill ni utreda om dödsboet kan fortsätta vara delägare i fastigheten och att er pappa kan bo kvar där.

Ett dödsbo regleras av 18 kap ärvdabalken (ÄB) och är en juridisk person som uppkommer efter den avlidne personen. Det blir dödsbodelägarna som tillsammans kommer att företräda den juridiska personen som ska sköta förvaltningen å dödsboets vägnar.

Som utgångspunkt är det upp till dödsbodelägarna att gemensamt komma överens om förvaltningsåtgärderna över dödsboet. Sådana förvaltningsåtgärder är inriktade på främst utredning och avveckling av boet och innefattar bland annat ingående och uppsägande av avtal.

Däremot kan det tänkas, eftersom fastigheten kommer ärvas av flera personer, att ni inte kommer överens.

Samägande av en fastighet regleras av lagen om samäganderätt (SamägL), och det framgår enligt 2§ SamägL att alla delägare ska samtycka till åtgärder i den samägda egendomen. Om ni inte kommer överens kan bostaden utbjudas till försäljning på offentlig auktion utan att de andra delägarna samtycker, förutsatt att inga synnerliga skäl föreligger (6§ SamägL). Exempel på synnerliga skäl kan vara att det finns ett testamente som stadgar att din pappa får bo kvar i fastigheten.

Hoppas detta har gett lite klarhet i frågan!

Med vänliga hälsningar,

Tom JendbroRådgivare