Kan ett företag använda sin köpta lokal till boende för sina anställda?

Hej! Vi är en bostadsrätt med 5 lägenheter i en villa. Det finns en lokal i villan som har sålts till ett företag, företaget använder loken som en bostad för en av sina anställda, är detta lagligt? Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att ett företag har köpt en av era bostadsrätter för bruk genom lokal, men använder bostadsrätten som boende för sina anställda.

Den reglering som aktualiseras är bostadsrättslagen

Godkännande från föreningen

Det rör sig om en lokal som redan är upplåten med bostadsrätt, coh således måste bostadsrättsföreningen även godkänna (och besluta) att syftet med bostadsrätten ändras från lokal till boende. Vad som gäller bör även framgått av upplåtelseavtalet.

Ändrad användning och ombyggnation

Följande gäller om företaget ändrat sin användning av lokalen under tiden och även bygga om lokalen. Det krävs bygglov för ändrad användning av bostadsrätten, och sannolikt även att avtalet reglerar förvärvarens ansvar för ombyggnad av lägenheten. Här krävs exempelvis ett villkor i köpeavtalet där förvärvaren på egen bekostnad får ansöka om bygglov för ändrad användning och vad som händer om bygglov inte beviljas. Det är även viktigt att reglera vem av parterna som ska stå för ombyggnation av lägenheten och hur den får ske.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss.

Med vänliga hälsningar,

Josefine WendeliusRådgivare