Kan ett företag begära utdrag från ens belastningsregister?

Ett företag som vill anställa mig vill först göra en bakgrundskontroll på mig. Detta görs via en tredje part, alltså ett företag som gör detta åt dem. Den tredje parten säger tydligt att de håller sig till GDPR i hur de kommer att hantera mina personuppgifter men jag blir osäker främst när det gäller belastningsregistrer. De vill nämligen veta om allt från domar till pågående domstolsärenden (ej avklarade) och strafföreläggande. Jag har inget sånt men jag funderar på hur den rättsliga grunden ser ut får sådana företag. Kan ni hjälpa mig i den frågan?

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga.

Som utgångspunkt är det endast den enskilde själv och några i lagen nämnda myndigheter, som kan begära utdrag ur ett belastningsregister. En arbetsgivare har sålunda generellt ingen rätt eller skyldighet att själv begära ut ett utdrag från Polisen, förutom de i lagen stadgade arbetsgivarna enligt 6, 9 och 10 §§ lagen belastningsregister.

Om arbetsgivare vill ha ett utdrag, går det i normalfall till så att denne tillfrågar den enskilde att begära ett utdrag ur belastningsregistret och sedan överlämnar hon eller han brevet till arbetsgivaren. Svaret på din fråga blir alltså att de flesta arbetsgivaren inte kan se en enskilds belastningsregister.

Resterande handlingar (domar, pågående domstolsärenden samt strafföreläggande) besvaras på motsvarande sätt i den mån de själva inte kan begära ut dessa handlingar. Du har alltså ingen lagstadgad skyldighet att tillförse företaget med dessa handlingar bara för att de frågar om detta. Som sagt gäller offentlighetsprincipen i Sverige, vilket innebär att man ska kunna få ta del av allmänna handlingar. Beroende på om handlingarna är offentliga eller inte, finns det alltså via denna princip en möjlighet för företaget att begära ut sådana handlingar. Detta får de dock göra på eget bevåg och alltså återigen inget som du måste hjälpa till med, i det fall du hade haft något domstolsärende eller strafföreläggande.

Om du känner dig osäker på hur du ska kunna gå vidare med din fråga rekommenderar jag dig att du bokar tid med en av våra duktiga jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare