Kan ett företag friskriva sig från reklamationen på grund av ett befintligt avtal?

Hej! jag köpte en soffa från ett företag i november 2020. Soffans rygg har släppt och konstruktionen har gått sönder. När jag kontaktar företaget hänvisar de till den text de har vi köp av soffan:

"Av säkerhetsskäl och för konstruktionens skull så måste soffan stå mot en vägg eftersom ryggen har rörliga delar och därför är något känsligare för tryck bakåt.

Vi är noga med att informera om detta både i butik samt på hemsidan eftersom tryck mot ryggen kan göra att ryggen släpper från fästet i förvaringsboxen under och då lossnar så som den gjort på er soffa.

VI kommer därför inte kunna behandla detta som en reklamation, men vi ska såklart se om vi kan hjälpa er med att lägga en beställning av delar eller beslag om det skulle behövas."

Får de lov att friskriva sig från min reklamation? En soffa skall väl ändå hålla oavsett vart i rummet den är placerad?

Vänligen; L

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det av din fråga så har du handlat som privatperson av ett företag, vilket innebär att du anses vara en konsument. I de situationer där privatpersoner gör ett köp av ett företag, blir konsumentköplagen, nedan KKöpL, tillämplig (1§ KKöpL).

Fel på varan
Om företaget informerat dig om soffans egenskaper innan du köpt den kan du inte förvänta dig att den ska användas på ett annat sätt. Varan ska stämma överens med vad som är avtalat, alltså kvalité, art och andra egenskaper (16§ 1st KKöpL). Användningen och monteringen av varan kan även framgå av avtalet och då kan säljaren förvänta sig att den används enligt instruktionerna.

I de fall företaget inte informerat dig om dessa egenskaper eller sättet att använda soffan på ska du kunna använda soffan på samma sätt som andra soffor i allmänhet (16§ 2st. KKöpL). Säljaren har även en skyldighet att informera dig om egenskaper på soffan som du inte kan räkna med, exempelvis som i ditt fall att du inte kan använda den på andra ställen än mot en vägg (16§ 3st 2p, KKöpL). I sista hand kan soffan anses felaktig om den avviker från vad du med fog kunnat förvänta dig vid köpet (16§ 3st 3p KKöpL). I de fall företaget informerat dig om dessa egenskaper som de påstår att de har gjort så kan du inte anses med fog kunna förvänta dig att soffan håller bättre.

Vad kan du göra nu?
Om du inte blivit informerad av företaget om dessa egenskaper på soffan eller hur den ska användas rekommenderar jag att du står på dig vid reklamationen och hänvisar till ovan nämnda lagar. Om de fortsätter att bestrida din reklamation kan du vända dig till ARN, allmänna reklamationsnämnden, och göra en anmälan. De kan då hjälpa dig att avgöra vem som har rätt i frågan. Företaget har inte en skyldighet att följa ARN:s avgöranden men de flesta gör det ändå.

Värt att nämna är att du har rätt att reklamera en vara du köpt inom tre år från köpt och eftersom du köpte den i 2020 så gäller din reklamationsfrist fortfarande. De är därför skyldiga att hantera din reklamation och kan inte eventuellt avvisa den för att garantin gått ut eller att du reklamerat till dem försent.

Hoppas att du fått svar på din fråga och ifall du undrar något annat är du välkommen att kontakta Lawline igen.

Med vänlig hälsning

Hassan othmanRådgivare