Kan ett mail ersätta ett skriftligt kontrakt beträffande ingående av fastighetsköp?

Är mejl som komplement till kontrakt om fastighetsköp att likställa med skriftligt meddelande, enligt jordabalken

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar kring om det man kan ersätta ett skriftligt kontrakt om fastighetsköp med ett mail och om det är bindande ur ett juridiskt perspektiv. Om det är så att jag missuppfattat din frågeställning, var vänlig och inge en till fråga så skall jag försöka besvara den.

Fastighetsköpet är ett formalavtal

Regeln om fastighetsköp återfinns i (4 kap. 1 § jordabalken). Bestämmelsen är ett s.k formalavtal, vilket innebär att samtliga rekvisit i lagrummet måste vara uppfyllt för att fastighetsköpet ska vara giltigt. För att köp av fast egendom ska vara giltigt krävs ett upprättande av en köpehandling som underskrivs av både säljaren och köparen. Vidare ska köpehandlingen innehålla en överlåtelseförklaring samt angivandet av köpeskilling.

Om inte formföreskrifterna iakttas så är köpet ogiltigt (4 kap. 1 § 3 st. jordabalken). Kortfattat kan skrivas att ett mail kan inte utgöra ett substitut till det skriftliga kontrakt som måste upprättas för att köp av fast egendom ska vara giltigt. Svaret på din frågeställning är således nej.

Varmt välkommen att höra av dig vid fler funderingar!

Rijad TrubljaninRådgivare