Kan ett prövningstillstånd förlängas efter sex månader?

Hej. Jag jobbar på en av storbankerna i Sverige. Vi har kollektivavtal på arbetsplatsen. Jag har varit provanställd i snart 6 månader och nu vill min chef förlänga den med ytterligare 6 månader. Är det möjligt för hem att göra det?

Lawline svarar

Hej och stort tack för du att vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Din fråga regleras främst i Lag om anställningsskydd (LAS).

Provanställning

Regler om provanställning återfinns i 6 § LAS där det framgår att en provanställning inte får vara mer än sex månader.  I vissa situationer kan dock denna period förlängas ytterligare om det ske i samspel mellan fackorganisationen och arbetsgivaren. I 2 b § LAS framgår att det är möjligt att göra avvikelser från 6 § LAS genom ett kollektivavtal. En arbetsgivare kan alltså göra avvikelser från provanställningstiden på 6 månader i ett kollektivavtal. Det innebär att beroende på vad som står i ditt kollektivavtal så kan din arbetsgivare ha rätt att förlänga prövningstiden enligt 2 b § LAS.

Om prövobehov fortfarande föreligger kan provanställningen också förlängas

Provanställningen på sex månader kan också förlängas över dessa 6 månader om prövobehov fortfarande kan anses föreligga. Prövobehov kan anses föreligga om arbetstagaren har haft omfattande frånvaro genom sjukdom eller föräldraledighet under provanställningen. Denna förlängning av prövotiden får dock aldrig överstiga arbetstagarens frånvarande tid under provanställningen.

Övergång till tillsvidareanställning

Det kan även vara bra att veta att om en provanställning inte avbryts av någon av parterna så övergår provanställningen automatiskt till en tillsvidareanställning enligt 6 § 2 st LAS. Enligt 31 § LAS så måste besked om att avbryta provanställningen ges minst två veckor innan prövotiden har löpt ut.

Samanfattningsvis kan alltså sägas att din arbetsgivare har möjlighet att göra så beroende på vad som står i ditt kollektivavtal. Jag skulle därför råda dig att kolla upp det.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se eller på telefon 08-533 300 04.

Julia NilssonRådgivare