Kan ett svenskt medborgarskap återkallas i framtiden?

Kan sverige återkallas medborgarskap framtiden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om ett svenskt medborgarskap kan återkallas i framtiden. För att besvara din fråga kommer jag främst använda mig av regeringsformen (RF) samt lagen om svenskt medborgarskap (MedbL).

Huvudregeln är att svenskt medborgarskap inte kan återkallas

Huvudregeln är enligt en av Sveriges grundlagar, att ingen svensk medborgare som är eller har varit bosatt i Sverige fråntas sitt medborgarskap (2 kap. 7 § andra stycket RF).

Genom den här reglen har svenska medborgare ett så kallat grundlagsskydd för sitt svenska medborgarskap. Det innebär att det krävs en grundlagsändring för att kunna möjliggöra återkallelse av svenskt medborgarskap. En grundlag kan bara ändras genom att riksdagen fattar två likadana beslut samt att det hålls ett val till riksdagen däremellan (8 kap. 14 § RF).

Undantag då man kan förlora sitt medborgarskap

En svensk medborgare kan dock förlora sitt medborgarskap när personen fyller 22 år. För detta krävs att personen är född utomlands, aldrig har bott i Sverige och heller inte vistats i landet under förhållanden som skulle tyda på samhörighet med landet (14 § MedbL). Om en person uppfyller villkoren för att förlora sitt medborgarskap, kan personen ansöka hos Migrationsverket om att behålla medborgarskapet (14 § andra stycket MedbL). Detta måste göras innan personen fyller 22 år.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är huvudregeln att ett svenskt medborgarskap inte kan återkallas, vilket är en så kallad grundlagsskyddad rätt. Dock kan ens medborgarskap gå förlorat när man fyller 22 år, under vissa förutsättningar. Detta kan dock undvikas om man innan sin 22-årsdag ansöker om att behålla sitt medborgarskap.

Att det är ett så kallat grundlagsskydd att ett medborgarskap inte kan återkallas, innebär att det krävs en grundlagsändring för att förändra den här regeln. En grundlagsändring är relativt svår att genomföra och tidskrävande, då det för detta krävs att riksdagen fattar två likadana beslut och att det hålls ett val till riksdagen däremellan. Detta för att skydda demokratin och se till så att det inte fattas förhastade beslut.

Således är det omöjligt för mig att säga om det i framtiden kommer vara möjligt att återkalla ett svenskt medborgarskap, eftersom det finns en möjlighet att ändra i grundlagen.

Men som det ser ut nu, så är det inte tillåtet att återkalla ett svenskt medborgarskap. Och min teori är att det skulle dröja innan en sådan ändring av grundlagen drivs igenom.

Med detta hoppas jag att du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar får du gärna kontakta oss på Lawline igen, antingen via vår gratisrådgivning, expressrådgivning eller byråverksamhet.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare