Kan föräldrar och syskon bli helt arvslösa?

Vem ärver mig? Lever ensam utan barn, 28år. Har en syster, mamma, pappa samt en halvbror på pappas sida. Har ingen kontakt med min pappa och halvbror och vill absolut inte att dem ska ärva. Min mamma har haft ensam vårdnad om mig och min syster sedan dem skildes när jag var 10år. Hur ska jag göra för att min mamma och syster ska ska få dela på arvet efter mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem ärver?

I första hand ärver dina bröstarvingar (barn), den s.k första arvsklassen (2 kap. 1 § ÄB). Eftersom att du inte har bröstarvingar, aktualiseras dina föräldrars arvsrätt där de tar hälften var av arvet, den s.k andra arvsklassen (2 kap. 2 § ÄB).

Din syster ärver dig först om någon av dina föräldrar avlider (2 kap. 2 § 2 st. ÄB), och vad gäller din halvbror ärver han endast dig om er gemensamma förälder dör, dvs pappan (2 kap. 2 § 3 st. ÄB). Din halvbror kan alltså inte få arv om din mamma dör utan det tillfaller din syster.

Eftersom att du inte har bröstarvingar så aktualiseras inte laglottsrätten, som möjliggör för bröstarvingar att inte bli helt arvslösa genom testamente. Uppmärksamma dock att detta endast gäller bröstarvingar, vilka du inte har (7 kap. 1 § ÄB).

Slutsats

För att din mamma och syster ska få dela på ditt arv krävs att du upprättar ett testamente. Du kan alltså göra såväl din pappa som halvbror helt arvslösa genom att upprätta ett testamente. Tänk på att testamentet måste uppfylla formkraven i enlighet med lag, annars blir inte ditt testamente giltigt.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare