Kan föreningens styrelse utse en utomstående person till kassör

Kan en föreningsstyrele själv adjungera en person för hela verksamhetsåret samt utse vederbörande till kassör.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag utgår ifrån att du menar en ideell förening. Det finns ingen lag för ideella föreningar. Av denna anledningen är det extra viktigt vad som står i stadgarna.

Att adjungera personer till styrelsen är oproblematiskt om det inte finns ett förbud i stadgarna.

Om kassör och firmatecknare:

Ofta brukar det stå i stadgarna att styrelsen ska utse ett antal poster inom sig, varav kassör brukar vara en sådan post. I sådant fall kan ju inte styrelsen utse en utomstående person till kassör. Står det inget i stadgarna om detta, så finns det väl i princip inget som hindrar att en adjungerad styrelsemedlem skulle kunna vara kassör. Det är dock viktigt att komma ihåg att kassör inte är samma sak som firmatecknare. Firmatecknare är den som har rätt att företräda föreningen i avtal, mot bank och i andra sammanhang. Ofta framgår det i stadgarna vem som kan vara firmatecknare. Att vara kassör utan att också vara firmatecknare kan vara opraktiskt, men det beror såklart på vad kassören förväntas göra. Står det ingenting om vem som ska vara firmatecknare i stadgarna så finns det inget som hindrar att styrelsen kan utse en särskild firmatecknare som inte sitter i styrelsen.

Styrelsen som helhet, det vill säga alla av årsmötet valda personer kan som huvudregel också alltid teckna firman tillsammans (alla skriver på). Det är också styrelsen som helhet som är ansvarig ifall något går fel även när någon utomstående är inblandad. På det sättet kan det vara lite riskabelt att lägga över mycket befogenhet på någon som inte sitter i styrelsen eftersom denna som huvudregel inte blir ansvarig för fel.

Sammanfattning:

Det skulle anses lite okonventionellt att utse en kassör utanför styrelsen, men om det inte strider mot stadgarna borde det fungera. Kom ihåg att firmatecknare och kassör inte är samma sak och att den personen som utses till kassör kanske också kan behöva utses till särskild firmatecknare för att det ska vara praktiskt, men det beror såklart vad kassören ska ha för uppgifter. Sammanfattningsvis borde upplägget fungera om det inte strider mot stadgarna. En annan sak är att banker ibland kan ha sina egna principer och att de kan ha invändningar.

Franck OlofssonRådgivare