Kan gemensamma barn kräva ut arv av efterlevande make?

Om makar inte skrivit testamente, kan gemensamma barn kräva ut arv efter den enes död?

Eller kan den andra sitta kvar i orubbat bo?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När ett par är gifta och har gemensamma barn blir 3 kap. 1 § ärvdabalken aktuell. Den föreskriver efterlevande makes förstärkta arvsrätt och innebär att efterlevande make kommer ärva allt efter den avlidne. Det innebär således att gemensamma barn inte har rätt att kräva ut arv efter den först avlidne föräldern. Däremot om de skulle vara särkullsbarn har barnen rätt att kräva ut sitt arv efter sin avlidne förälder, men det är inte aktuellt i detta fall.

Man ska vara medveten om att även om den efterlevande maken ärver allt ska en bodelning enligt 9 kap. 1 § äktenskapsbalken göras där allt giftorättsgods ska ingå enligt 10 kap. 1 § äktenskapsbalken. Giftorättsgodset läggs samman och sedan hälftendelas där den ena delen får den efterlevande maken med fulläganderätt medan delen från den avlidne ärvs med fri förfoganderätt. Fri förfoganderätt innebär att det finns begränsningar till vad efterlevande make får göra med egendomen. T.ex. har efterlevande make inte rätt att testamentera bort den delen av arvet eftersom den sedan ska gå till de gemensamma barnen. Det är däremot tillåtet att konsumera upp arvet.

Slutsatsen är att de gemensamma barnen inte har rätt att kräva ut arvet.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare