Kan hävning av ett bilköp ske då kupévärmaren inte fungerar?

Hej, Vi har köpt en helt ny bil den 23 juli 2021 och från dag två har den börjat visa fel. Nu har den varit inne på verkstan fyra gånger för olika fel och igår visar upptäcker vi att kupévärmaren inte fungerar och nu vill vi inte ha bilen längre. Vi har varit i kontakt med Audi där vi köpte bilen och de har lovat att återkoppla. Det jag nu vill vara beredd på är om de säger att de inte kan ta tillbaka bilen eller liknande vad har vi för rättigheter enligt konsumentlagen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga angående fel vid bilköp regleras i Konsumentköplagen (KKL). Lagen är tillämplig då jag tolkar det som att ni köpt bilen som privatpersoner av en näringsidkare (1 § KKL). Det finns ett antal påföljder som kan bli aktuella vid ett fel i ett köp, där hävning av köpet är en av dessa och en annan påföljd är avhjälpande. Jag förutsätter att bilen varit inne på säljarens verkstad vid de tidigare felen och att de har stått för kostnaderna, därmed så har avhjälpande skett för dessa fel. Frågan blir därmed om det finns en grund för hävning med det aktuella felet angående kupévärmaren.

Vad krävs för att en påföljd ska bli aktuell?

För att en påföljd ska bli aktuell så krävs det först att det finns ett fel med varan. När man köper en ny bil så ska man kunna förutsätta att allt ska fungera. Därmed så avviker bilen från vad ni med fog kunnat förutsätta vid köpet av bilen och ett fel ska därmed anses föreligga med den (16 § 3 stycket 3 punkten KKL).

Säljaren ansvarar enbart för fel som uppstår eller föreligger innan avlämnandet av varan (20 § 1 stycket KKL). Då bilen är så pass ny så finns det en hjälpregel som säger att säljaren ska svara för alla fel som uppstår inom sex månader från avlämnandet, om det inte kan visas att felet uppstått på ett annat sätt efter avlämnandet. Då det inte har gått sex månader sedan ni köpte bilen ska felet därmed anses ha funnits där när ni köpte bilen och det är säljaren som ska ansvara för det (20a § 1 stycket KKL).

För att en påföljd ska bli aktuell så krävs det slutligen att ni ska ha reklamerat inom skälig tid. Skälig tid anses det alltid vara om reklamation skett inom två månader från då ni upptäckte felet. Det framgår inte när ni upptäckte felet och reklamerade. Jag kommer dock förutsätta att ni påpekade felet inom två månader från upptäckten och ni har då reklamerat inom skälig tid (23 § 1 stycket KKL).

Kan hävning av köpet ske eller kan en annan påföljd bli aktuell?

Det finns ett fel med bilen som säljaren ska ansvara för, det finns därmed en grund för att kräva att en påföljd ska ske angående felet (22 § KKL). Det finns ett antal påföljder som kan bli aktuella vid fel i vara, några av dessa är avhjälpande, omleverans, prisavdrag, ersättning för att avhjälpa felet eller hävning. Påföljderna är olika ingripande för de inblandade parterna, där hävning är den mest krävande påföljden. Ni som konsumenter har alltid rätt att kräva vilken som helst av dessa påföljder (22 § KKL). För att hävning av köpet ska vara möjligt så krävs det dock att felet är av väsentlig betydelse för köparen (29 § KKL). Detta är en subjektiv bedömning som tar sikte på er, men eftersom ett fel med kupévärmaren inte är ett så stort fel med hänsyn till bilen i övrigt så tror jag det kan bli svårt att häva köpet.

Eftersom hävning av köpet är en så pass ingripande åtgärd så finns det även en lagstadgad rätt för säljaren att avhjälpa felet eller företa omleverans i stället, om detta sker inom rimlig tid, även om det är så att ni vill häva köpet (27 § 1 stycket KKL). Ett alternativ till att kräva hävning eller avhjälpande av felet skulle vara att kräva omleverans, dvs att ni får en ny bil. Detta kan inte säljaren välja bort likt en hävning, för att en omleverans ska vara möjlig så krävs det dock att det kan ske utan oskälig kostnad för säljaren (26 § KKL).

Slutligen så ska det nämnas att ni i vissa fall kan ha rätt till skadestånd om ni lidit någon skada till följd av felet (30 § KKL).

Sammanfattningsvis

Ett fel har uppstått på eran bil, detta fel ska anses ha uppstått innan bilen levererats då bilen är så pass ny och säljaren ska därmed ansvara för det. Jag förutsätter att reklamation har skett inom skälig tid från er sida, dvs två månader från felets uppmärksammande. Konsumenten har alltid rätt att välja påföljd men hävning kan bli svårt i ert fall då felet inte är så stort och säljaren har även rätt att avhjälpa felet eller företa omleverans i ett fall då hävning skulle vara aktuellt. Då dessa alternativ är mindre kostsamt för säljaren än att hävning av köpet sker så ska ni vara beredda på att avhjälpande eller omleverans kommer ske i första hand. Jag skulle slutligen rekommendera att ni även kollar om säljaren utfäst några särskilda garantier som gäller vid nybilsköp hos dem som kan ge er extra möjligheter utöver de rättsliga som jag nämnt ovan.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare