FrågaPROCESSRÄTTDomstol28/03/2018

Kan högsta domstolen fastställa hovrättens dom som därmed blir prejudicerande?

När HD inte beviljar prövningstillstånd och genom det handlandet, så fastställs ju själva utfallet ifrån Hovrätten som det slutgiltiga gällande, eller hur?

Men när HD beviljar, så kan ju allting bli helt annorlunda ifrån det Hovrätten tidigare har utdömt!

Alltifrån fria eller döma, höja och sänka straff, vad nu saken hadlar om.

(Själva frågan) Kan det också bli precis detsamma som Hovrätten redan före har kommit fram till och då därför endast ifrån HDs agerande, kunna skapa ett prejudikat? Alltså, endast ifrån HD kan man få till en prejudicerande dom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har uppfattat frågan rätt undrar du om högsta domstolen kan välja att fastställa hovrättens dom och att domen därmed blir prejudicerande?

Högsta domstolen prövar främst fall som kan bli prejudicerande, det vill säga att det finns något speciellt i sakfrågan som bör prövas. Högsta domstolens dom blir då en vägledning till underinstanserna för hur de ska bedöma liknande situationer i framtiden. Det brukar kallas att man får prejudikatdispens.

Högsta domstolen kan också bevilja prövningstillstånd på grund av synnerliga skäl. I så fall ska det exempelvis förekommit grova fel i hovrättens dom vid rättstillämpningen eller handläggningen av målet. Bedömning av bevis är dock normalt sett inte ett skäl för prövningstillstånd.

Precis som du nämner så fastställs hovrättens dom om högsta domstolen inte beviljar prövningstillstånd. Om högsta domstolen istället beviljar prövningstillstånd kan de antingen ändra den tidigare domen från hovrätten eller fastställa den. Svaret på din fråga är alltså att högsta domstolen kan fastställa hovrättens dom som därmed blir prejudicerande. Högsta domstolen redogör då anledningen till att de anser att hovrättens bedömning är den korrekta.

Hoppas du blev nöjd med svaret på din fråga!

Mvh

Lovisa SidénRådgivare