Kan hyresvärden åtgärda en lös korkmatta och löst kakel?

Hyr en lägenhet och när jag skulle dammsuga golvet första gången följde golvets korkmattor med. Är det legalt att hyresvärden får hyra ut så, då även kortfattat på badrummet är lös vilket innebär fara för vattenskada, då hyresvärden är mycket ovillig att ordna sådant sådant?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du hyr en lägenhet, en hyresrätt, där golvets korkmatta följde med då du dammsög. Även, vad jag tolkar det som, är kaklet löst i badrummet. Hyresvärden är ovillig att ordna detta, och du undrar vad som gäller.

Då du är hyresrättsinnehavare aktuliseras den så kallade Hyreslagen i Jordabalken (JB) 12 kap

Lägenhetens skick och hinder i hyresrätten
I enlighet med JB 12 kap 9 § och 15 § gäller att hyresvärden, på tillträdesdagen (9 §), samt under hyrestiden (15 §) ska tillhandahålla lägenheten och se till att den är i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Detta innebär att på dagen som hyresgästen flyttar in i bostaden, samt under hyrestiden, ska lägenheten vara i ett beboeligt och acceptabelt skick.

I enlighet med JB 12 kap 15 § gäller att hyresvärden ska, med skäliga tidsmellanrum, ombesörja tapetsering, målning och andra sedvanliga reparationer med anledning av lägenhetens  försämring genom ålder och bruk

Vidare defineras en lägsta godtagbara standard, i JB 12 kap 18 a §. Enligt sjätte stycket ska en bostadslägenhet anses ha lägsta godtagbara standard, om den är försedd med exempelvis uppvärmning, tillgång till vatten, spis, kylskåp osv (se paragrafen för mer).

Sammanfattande bedömning i ditt fall
Att korkmattan och kaklet är löst bör inte innebära att lägenheten inte utgör lägsta godtagbara standard. Däremot har hyresvärden ett ansvar att se till att lägenheten är, och hålls, i godkänt skick. Jag rekommenderar därför att anmäla detta till hyresvärden, och påvisa ovan nämnda lagregleringar som stöd. Du bör kunna nå framgång med detta.

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare