Kan hyresvärden höja hyran utan att underrätta om detta?

Vi har plötsligt upptäckt att vår privata hyresvärd höjt vår hyra sen 2 månader tillbaka med 300 kr per månad utan att meddela oss innan. Vi har betalat dessa 2 månader utan att märka höjningen förrän nu. Får dom verkligen höja hyran utan att meddela oss innan?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler för ändrade villkor i hyresavtalet finns i 12 kap. Jordabalken (JB) och Hyresförhandlingslagen (HFL). Jag utgår från att du har ett hyresavtal på obestämd tid och att ert hyresavtal inte omfattas av privatuthyrningslagens regler.

Till att börja med kan du ta reda på om det finns en förhandlingsordning, där hyresvärden ska förhandla fram hyran med en hyresgästorganisation (1 § HFL). Om en förhandlingsordning finns ska hyresvärden meddela hyresgästen när en överenskommelse har nåtts (19 §  2 st. HFL).

Om en förhandlingsordning inte finns gäller villkoren i hyresavtalet. Ändrade villkor i hyresavtalet så som hyreshöjningar, ska meddelas skriftligen till hyresgästen. (12 kap. 54 § JB). Meddelandet ska bland annat innehålla uppgifter om hyreshöjningen i kronor. Hyresgästen har rätt att få minst två månader på sig att framföra invändningar om höjningen (12 kap. 54 a § 3 st. JB). Hyreslagens regler är, med vissa undantag, tvingande till hyresgästens fördel och förbehåll som strider mot lagens bestämmelser är utan verkan mot hyresgästen (12 kap. 1 § 5 st. JB). Hyresvärden kan därför inte höja hyran på det sätt som skett i din situation. Den gamla hyran gäller alltså i stället, fram tills att en överenskommelse finns. Hyresvärden ska alltså meddela dig om hyran och kan ytterst försöka få igenom ändringen genom att vända sig till hyresnämnden (12 kap. 54 § JB).

Sammanfattning

Först är det bra att ta reda på om det finns en förhandlingsordning. I det fall en sådan finns, kan du kontakta hyresgästorganisationen för att kontrollera om hyreshöjningen är korrekt. Om det inte finns en förhandlingsordning ska hyresvärden förhandla med dig om hyran och måste meddela dig två månader i förväg. Hyresvärden kan vända sig till hyresnämnden om ni inte kan nå en överenskommelse. Fram till dess gäller den gamla hyran.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Isabella BrarRådgivare