Kan hyresvärden kräva förskottsbetalning av lokalhyra efter avtalsingående?

Hej,

Jag har ett företag och har ett hyresavtal från 2017-11-02 för en tid av 72 månader. Idag hyresvärd kräver från mig 3 mån hyresdeposition. Under pandemin hade jag lite jobb och var skyldig 3 mån hyra. Min lackboxen var som en säkerhets. Nu hyran ( hyresskulden ) är betald. Kan han kräva från mig depositionen ?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Utifrån de omständigheter som du beskrivit tolkar jag din situation som följande. Du äger ett företag och hyr en lokal som du använder för den verksamhet som du har till följd av företaget. Med andra ord är lokalen som du använder inte till för dig att använda som bostad. Avtalet om hyra av lokalen började gälla den andra november 2017 och avslutas den andra november 2023. Hyran ska betalas för varje månad. Under pandemin har du inte betalat tre månaders hyra i rätt tid (dröjsmål). Idag är skulden betald men hyresvärden kräver nu av dig en deposition som motsvarar tre månaders hyra. Jag tolkar det som att hyresvärden vill ha depositionen som en säkerhet på grund av att du tidigare varit i dröjsmål med betalningen av hyran. En deposition i detta fall blir i praktiken som om att hyresvärden kräver att få hyran betald i förtid. Har hyresvärden rätt att kräva depositionen av dig?

När ska hyran för lokal betalas?

Frågan omfattar den reglering som handlar om rätt att genom avtal använda (nyttja) hus eller delar av hus mot ersättning (12 kap. 1 § första stycket jordabalken (JB)). Hyra för lokal innehåller på vissa områden särskilda bestämmelser (12 kap. 1 § tredje stycket JB). Betalningen av hyra för lokal ska som utgångspunkt ske enligt vad som är avtalat. Har avtal om betalningen inte skett gäller att hyran ska betalas senast sista vardagen före varje kalendermånads början (12 kap. 20 § första stycket första meningen JB).

Vad gäller i din situation?

Generellt sett finns det ett stort utrymme för hyresvärden och hyresgästen att genom avtal bestämma över hur hyran ska regleras. För hyra av lokal är tidpunkten för betalning en särskilt viktig omständighet att redogöra för innan avtal sluts mellan parterna. Jag utgår därför från att ditt avtal med hyresvärden reglerar frågan om betalning av hyran. Börja därför med att kontrollera vad avtalet bestämmer gällande denna fråga. Skulle det i avtalet till exempel stå att du har rätt att betala hyran för varje månad kan hyresvärden inte kräva att du ska betala tre månaders hyra i förväg. Det skulle vara ett brott mot avtalet och du kan under sådana omständigheter vägra att ge ut en deposition.

Om inte avtalet reglerar när hyran ska betalas hittas svaret i lagen. En betalning i förväg (deposition) som motsvarar tre månader är inte tillåtet. Lagen bestämmer nämligen att betalning sker månad för månad (12 kap. 20 § första stycket första meningen JB).

Har du några ytterligare frågor? Tveka inte att kontakta oss på Lawline igen så hjälper vi dig!

Med vänlig hälsning,

Pontus HeinoRådgivare