Kan hyresvärden säga upp min lokal utan vidare?

Hej!

Jag hyr en källarlokal i ett flerfamiljshus och har ett förstahands avtal till den.

Hyresvärden vill bygga om lokalen.

Kan hyresvärden säga upp mitt avtal utan vidare?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du hyrt mer än nio månader har du ett indirekt besittningsskydd

Hyra av lokaler regleras i 12 kap. Jordabalken (JB), även kallad hyreslagen. Jag förutsätter att uppsägningen gått till på rätt sätt då det inte framgår annat. Av din fråga framgår inte heller hur länge hyresförhållandet har varat.

Om ert hyresförhållande har varat i mer än nio månader i följd så inträder ett indirekt besittningsskydd. Det indirekta besittningsskyddet innebär att hyresgästen har rätt till ersättning motsvarande ett belopp som motsvarar en årshyra för lokalen enligt det uppsagda hyresavtalet, om hyresvärden sagt upp hyresavtalet och vägrar att förlänga hyresförhållandet (12:57 och 58b JB). Det indirekta besittningsskyddet gäller emellertid inte i det fall att huset skall undergå sådan större ombyggnad att hyresgästen uppenbarligen inte kan sitta kvar i lokalen utan nämnvärd olägenhet för genomförandet av ombyggnaden, under förutsättning att hyresvärden anvisar en annan lokal som är godtagbar för hyresgästen eller hyresavtalet innehåller villkor om att hyresförhållandet skall upphöra på grund av ombyggnad och ombyggnaden skall påbörjas inom fem år från villkorets tillkomst. Att byggnationen inte kan genomföras om du fortsätter hyra lokalen innebär en nämnvärd olägenhet. Det är också möjligt att avtala bort besittningsskyddet.

Svaret på din fråga beror alltså lite på hur länge du har hyrt.

Sammanfattningsvis har du inget besittningsskydd om du hyrt kortare än nio månader, vilket innebär att du varken har rätt till förlängning eller skadestånd. Hyresvärden kan alltså säga upp avtalet att gälla utan vidare. Om du hyrt längre än nio månader i följd inträder det indirekta besittningsskyddet som innebär att hyresvärden är skyldig att anvisa en annan godtagbar lokal, en ersättningslokal, vid ombyggnation. Om detta inte sker kan hyresvärden bli skyldig att betala dig skadestånd.

Hoppas det var svar på din fråga och att allt löser sig!

Vänliga hälsningar,

Malin HedlundRådgivare