Kan hyresvärden säga upp oss på sms?

Då vi har haft svartmögel I köket under 3 års tid och en hyresvärd som ej åtgärdat det så vände vi oss till miljömärkt som tog upp en anmälan om detta och andra brister så får vi sen ett sms från hyresvärden om att vi har blivit uppsagda. Är detta sms om uppsägning verkligen juridiskt bindande.Han har ej gett någon förklaring till uppsägningen utan skyller på att vi som hyresgäster skulle åtgärda möglet trots att det inte är vi som har orsakat de. Min fråga är nu om gan verkligen kan säga upp oss på ett sms?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga regleras i den s.k hyreslagen i 12 kap Jordabalken (JB)

Uppsägning via sms - vad gäller enligt gällande rätt?

Huvudregeln är att en uppsägning ska vara skriftlig om hyresgästen har hyrt lägenheten längre än tre månader i följd, i enlighet med JB 12 kap 8 §. E-postmeddelanden anses uppfylla formkravet. Således bör även ett sms uppfylla kravet på att det ska vara skriftligt. När det är hyresgästen som säger upp avtalet får uppsägningen dessutom ske muntligen om skriftligt erkännande från hyresvärden erhålls genom en bekräftelse.

Dock finns det vissa krav i innehållet som kan ha betydelse för giltigheten. Exempelvis att uppsägningen innehåller en tydlig viljeförklaring med rätt innehåll, att den upptar rätt objekt och att uppsägningen har utfärdats av rätt person.

Sammanfattande bedömning

Sammanfattningsvis är ett sms från hyresgästen en giltig uppsägning förutsatt att innehållet är tillräckligt tydligt.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss.

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare