Kan hyresvärden skicka orimligt höga fakturor för utförd service i vår lägenhet?

Vi bor i en hyreslägenhet. Lägenheten har en diskmaskin. Diskmaskinen krånglade och vi ringde hyresvärden för service. Inte långt därefter så fick vi hem en faktura på 2000kr för servicen. (troligtvis så är inte diskmaskinen värd den summan då den är gammal). När vi ringde och frågade varför vi faktureras så säger de att det var pga. att de fått hyra in en extern tekniker. Får hyresvärden göra så utan förvarning skicka ut faktura med orimliga summor?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämpliga bestämmelser finns i 12 kap. jordabalken (JB), även kallad hyreslagen.

Ni kan tyvärr inte kräva på vilket sätt hyresvärden åtgärdar en skada

Jag förstår det som att diskmaskinen fanns där när ni flyttade in och således tillhör lägenheten (2 kap. 2 § JB). Hyresvärden har en skyldighet att underhålla lägenheten och dess tillbehör, se till att den är i åtminstone brukbart skick (12 kap. 15 § och 9 § JB). Ni som hyresgäster är endast ersättningsskyldiga för de skador som ni, eller de som varit i ert hem, kan sägas ha orsakat (12 kap. 24 § första stycket JB). Normalt slitage räknas inte som skador. När det kommer till hur en skada ska åtgärdas är det tyvärr hyresvärden som avgör hur detta ska gå till. Om hyresvärden valt att åtgärda skadan för en orimligt hög kostnad har ni några alternativ att välja mellan. Ni kan bestrida fakturan, försöka nå en överenskommelse med hyresvärden om ett skäligt belopp eller betala fakturan.

Försök nå en överenskommelse med hyresvärden om ett skäligt belopp

Bestrider ni fakturan kommer hyresvärden troligen att dra saken till tingsrätten vilket riskerar att bli dyrt. Detta beror på att den som förlorar tvisten får stå för samtliga rättegångskostnader (18 kap. 1 § rättegångsbalken). Därför rekommenderar jag att ni pratar med hyresvärden och framför kritiken om att serviceavgiften är oskäligt hög i förhållande till diskmaskinens värde/ålder och att ni därför anser att det är rimligt att hen står för en del av kostnaden. Kanske var det inte ens ni som orsakade skadan utan diskmaskinen krånglade pga. att den var gammal, något som ni i så fall kan framföra att ni inte är ersättningsskyldiga för. Är ni med i hyresgästförening kan de stödja er i kontakten med hyresvärden.

Hoppas att svaret har varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Minna WallRådgivare