Kan hyresvärden vägra att ens man och dotter läggs till som hyresgäster i hyresavtalet?

Hej, i mitt nuvarande avtal med hyresvärden är det bara jag som är part. Jag vill att min man och min 16-åriga dotter också ska vara parter i detta avtal. Kan hyresvärden vägra att gå med på en sådan ändring? Kräver en sådan förändring ett nytt avtal?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag har uppfattat din fråga så bor du i en hyresrätt tillsammans med din man och din dotter. I hyresavtalet är det bara du som är angiven som part och det är därmed endast du som är hyresgäst enligt avtalet. Det du undrar är om det är möjligt att lägga till din man och din dotter som hyresgäster i hyresavtalet utan att hyresvärden godkänner det. Du undrar även om det i sådana fall skulle kräva att ni behöver ingå ett nytt hyresavtal med hyresvärden.

Hyresvärden har rätt att vägra att din man och dotter ska läggas till som hyresgäster i hyresavtalet

Regler om hyresrätter finns i den så kallade hyreslagen som återfinns i 12 kap. jordabalken. För att lägga till din man och dotter som hyresgäster i ditt hyresavtal gäller samma regler som vid överlåtelse av hyresrätten. Det innebär att hyresvärden måste godkänna att din man och dotter läggs till som hyresgäster (12 kap. 32 § JB). Med andra ord kan alltså hyresvärden vägra att din man och dotter läggs till i hyresavtalet. För det fall att du skulle gå emot hyresvärdens vägran att tillmötesgå ditt önskemål så skulle hyresvärden få rätt att säga upp ditt hyresavtal i förtid (12 kap. 42 § 1 st. 3 p. JB). Det kan här även tilläggas att din man och dotter fortsättningsvis har rätt att utan särskilt tillstånd av hyresvärden bo som inneboende hos dig (12 kap. 41 § JB).

Om hyresvärden godkänner att din man och dotter ska bli hyresgäster så innebär det i sig att ett nytt avtal har uppstått

För det fall hyresvärden uttryckligen går med på att din man och dotter ska stå med som hyresgäster i hyresavtalet så har egentligen redan i det skedet ett nytt avtal uppstått. Det beror på att hyresavtal inte behöver vara skriftliga. Muntliga avtal är därför också bindande (12 kap. 2 § JB och 1 § AvtL). Det kan ändå vara bra i bevishänsyn att få den nya överenskommelsen i ett skriftligt avtal. Det kan ske genom en ändring av det befintliga hyresavtalet som du har eller som någon form av självständigt avtal som är kopplat till ditt befintliga hyresavtal.

För det fall hyresvärden inte går med på att lägga till din man och dotter som hyresgäster i hyresavtalet så har ni ingen ny överenskommelse och ett nytt avtal är därför inte aktuellt.

Sammanfattning och råd

Hyresvärden har rätt att vägra att din man och dotter ska läggas till som hyresgäster på ditt hyresavtal. Om din hyresvärd godkänner att din man och dotter läggs till som hyresgäster i hyresavtalet så uppkommer redan vid den tidpunkten ett nytt avtal. Det bästa du kan göra i det här fallet är att fråga hyresvärden om hen kan godkänna att din man och dotter läggs till som hyresgäster i hyresavtalet. Om hyresvärden vägrar så kan din man och dotter ändå fortsätta bo hos dig som inneboende.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Edvin StrandfältRådgivare