FrågaFAMILJERÄTTAdoption06/09/2023

Kan jag adoptera min före dettas barn för att hon ska ärva mig?

Hej, När jag träffade mitt ex var hon gravid och pappan till barnet har aldrig funnits med i bilden och har inte vårdnad över barnet. Jag och mitt ex skildes när barnet va 5år gammal men vi har alltid haft delad vårdnad (inte inom lagen men dottern har bott vecka/vecka hos mig sen dess). Idag är hon 16 år gammal. Nu vill mitt ex att jag adopterar dottern så att jag blir lagligt den andra vårdnadshavaren. Är det möjligt när jag och exet inte längre är gifta/sambos utan att hon behöver säga upp vårdnaden eller bör vi vänta till dottern har fyllt 18år? Vi vill att hon har rätten att ärva allt som är mitt då hon är mitt enda barn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det undrar du om du har rätt att adoptera din föregående partners barn eftersom du vill att hon ska ärva dig och få ta del av det du lämnar kvar när du går bort?

Grundläggande om adoption

Frågor om adoption regleras i 4 kapitlet i Föräldrabalken (1949:381)

Till att börja med är det centrala i en adoption barnets bästa och vid alla frågor av adoption ska detta alltid tas i beaktande (4 kapitlet 1 § föräldrabalken) som tillsammans görs med en lämplighetsbedömning (se 4 kapitlet 2 § föräldrabalken).

Det du vill göra är en så kallad närstående-adoption, fast med din före dettas barn. För att en sådan adoption ska bli godkänd och att någon ska bli vårdnadshavare tillsammans med dennes redan befintliga vårdnadshavare uppställs vissa krav.

Dessa krav är:

  • Du ska vara registrerad som partner med barnets ena förälder (alltså gifta eller sambos)
  • Om barnet är 12 år eller äldre behöver barnet kunna ge samtycke till adoptionen
  • Samtycke från båda barnets biologiska föräldrar

Dessa 3 punkter tillsammans med att barnets bästa och en lämplighetsbedömning är i kort vad som krävs för en adoption.

I ditt fall innebär det att eftersom du inte är gift/sambo med din före detta föreligger hinder för att en rättslig adoption ska kunna ske. Dock sägs att barnets bästa och en lämplighetsbedömning ska vara central i varje fråga om en adoption, och därav blir den enskilda bedömningen i varje enskilt fall också av central betydelse.

En adoption av någon som fyllt 18 år får endast ske om det finns särskild anledning till det och om det i övrigt är lämpligt (4 kapitlet 4 § föräldrabalken). Här bedöms bland annat den söknadens föräldrars inställning till en adoption. Dessutom beaktas särskilt om sökanden, alltså du i ditt fall, har uppfostrat den som personen vill ska adopteras. I ert fall är så fallet och det hade kunnat anses vara en särskild anledning.

Om hennes mamma dessutom samtycker till adoptionen uppfylls kraven. Kom dock ihåg att det är varje enskild situation som ska beaktas och omständigheterna i varje enskilt fall. Bedömningen ser därav olika ut beroende på situation. Ytterligare en viktig omständighet att ta i beaktning är att det ställs högre krav vid en vuxenadoption.

Hur kan jag göra istället?

Eftersom du själv inte har egna biologiska barn innebär det att det inte finns någon som skulle rättsligt kunna kräva sin arvslott (en del av din kvarlåtenskap) när du avlider. Detta betyder alltså att även fast du inte rättsligt blir vårdnadshavare och adopterar din före dettas barn, har du fortfarande möjlighet att upprätta ett testamente där du reglerar att dina tillgångar ska gå till henne om du dör.

På så sätt har hon möjlighet att ta del av ditt arv och kan ärva dig, även fast du juridiskt sett inte blir hennes pappa/vårdnadshavare.

Hoppas detta gav dig vägledning och lite klarhet i frågan!

Bästa hälsningar,

Beatrice HultebringRådgivare