FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott24/02/2022

Kan jag återfå min indragna vapenlicens efter åtta år?

Har förlorat vapenlicens pga rattfylla för 8år sen,inga lagbrott därefter kan jag söka ny licens igen utan att behöva förnya jägarexamen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall du kan söka en ny vapenlicens utan att behöva utföra och få godkänt på en jägarexamen ånyo. De lagar som aktualiseras är främst vapenlagen,

Lämplighetskrav för att få bära vapen

I Vapenlagen 6 kap § 1 framgår det att ett tillstånd att inneha skjutvapen eller föra in vapen till Sverige kan dras in av polisen om personen anses olämplig att inneha skjutvapen. Av din fråga tolkar jag det som att du dömdes för rattfylleri, och att detta utgjorde grunden till att din vapenlicens drogs in på grund av olämplighet.

När får man ansöka om en ny vapenlicens?

Enligt Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om vapenlagstiftning s 8-9 förutsätter innehav av vapenlicens att man ska ha gjort sig känd som pålitlig, laglydig och omdömesgill. Om man har gjort sig skyldig till rattfylleri, innebär de allmänna råden att man vanligtvis inte kan beviljas vapenlicens förrän tre år efter att gärningen begicks. Värt att notera är dock att dessa är rekommendationer, och således inte bindande. Rekommendationerna kan du läsa i denna länk: file:///C:/Users/samma/Downloads/FAP551_3_RPSFS2009_13%20(1).pdf

Sammanfattningsvis

Enligt de allmänna råden bör man vänta i tre år tills man kan ansöka om att återfå sin vapenlicens efter att gärningen har begåtts. Dessa råd är dock inte bindande. I ditt fall har åtta år förflutit, vilket innebär att du bör kunna ansöka om att återfå din licens. Värt att notera är dock att olika bedömningar görs i enskilda fall, och du måste som sagt bedömas som lämplig. Du behöver nog inte avlägga en ny jägarexamen.

Om du har några vidare funderingar, är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Samer MajidRådgivare