FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/09/2023

Kan jag bli av med körkortet om jag under min prövotid körde 93 km/h på en 70-väg?

Hej, blev tagen av polisen när jag körde 93km/h på en 70 väg. Fick böter på 2800kr, ska även lägga till att jag är på prövotid (cirka 5 månader kvar av den). Hon nämnde inget om att kortet skulle bli taget eller något om att Transportstyrelsen kommer ta det. Borde jag vara orolig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om när körkort kan återkallas finns i Körkortslagen (KKL).

Kan du riskera att bli av med körkortet?

Grunderna för att bli av med körkortet under prövotiden är densamma som vid körkortsåterkallelse och regler om när Transportstyrelsen kan besluta om att ta ditt körkort finns i 5 kap 3 § KKL. För att Transportstyrelsen ska besluta om återkallelse av körkort vid fortkörning krävs att överträdelsen inte kan anses ringa. Enligt Transportstyrelsen sker de vanligaste återkallelsefallen när någon kört mellan 31 och 40 km/tim för fort. När hastighetsbegränsningen är 30 km/h är gränsen lägre. Eftersom du körde 23 km över hastighetsbegränsningen och vägen du körde på var en 70-väg kommer du antagligen inte att bli av med körkortet då överträdelsen får anses ringa. Många gånger utfärdar Transportstyrelsen istället en varning, men om du bryter mot trafikregler igen görs en ännu strängare bedömning.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare