FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/10/2021

Kan jag bli av med mitt körkort om jag begår ett en trafikförseelse efter en varning?

Hej! Jag körde 140 km i tim på 110 väg idag och enligt polisen kommer jag få en varning av transportstyrelsen (vet ej om det har någon betydelse att jag inte erkände fortkörningen på plats) Frågan är om jag nästa gång inom 1 års tid bara kör 10 km för fort (lätt hänt) får jag då indraget körkort, dvs det blir nu först 1 varning för ej ringa fortkörning och sedan 1 ringa fortkörning. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad händer när man får en varning?
En varning är en mildare form av körkortsingripande än exempelvis återkallelse av körkort. Där en varning fungerar som notering att exempelvis ens agerande är på ett sådant sätt som kan ifrågasättas och huruvida personen är lämpliga att ha ett körkort. När man får en varning så finns den kvar i två år.

Vad händer om man begår en trafikförseelse under de två åren?
Om man skulle göra något igen, som exempel hastighetsöverträdelse som du nämner så kommer hårdare körkortsingripanden göras. Enligt Transportstyrelsens praxis stor risk att körkortet återkallas. Så för att svara på din fråga så finns det stora chanser att de återkallar till körkort om du begår en trafikförseelse inom de två åren.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare