Kan jag bo i en hyresrätt med ett hyreskontrakt samtidigt som jag äger ett radhus?

Jag bor i en hyresrätt. Kan min värd neka mig att ha kvar hyreskontrakter om jag köper ett radhus som är äganderätt om jag köper det som en investering och för att hyra ut det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar det som att du bor i en hyresrätt, och undrar om din hyresvärd kan säga upp hyreskontraktet om du köper ett radhus  dom du köper som en investering genom att hyra ut det.

Den reglering som aktualiseras är den så kallade Hyreslagen i Jordabalken (JB) 12 kap

Giltiga skäl för en uppsägning av ett hyreskontrakt
Hyresgäster har i allmänhet ett starkt skydd från lagstiftningen, vilket innebär att det krävs mycket för att en hyresvärden ska ha rätt att säga upp hyresavtalet och således tvinga hyresgästen att flytta ut. I enlighet med JB 12 kap 42 § kan en uppsägning bli aktuell när hyresgästen inte betalar hyra i tid eller alls, hyr ut bostaden i andra hand utan tillåtelse eller på annat sätt missköter sig allvarligt. Då kan det blir aktuellt för hyresvärden att säga upp hyresgästen med omedelbar verkan, i enlighet med JB 12 kap 6 §.

Sammanfattande bedömning i ditt fall
Det finns alltså inget hinder mot att både ha en hyresrätt och ett radhus som du äger samtidigt. För att hyresvärden ska ha rätt att säga upp ditt hyresavtal krävs det att du har brutit mot hyreskontraktet. Se JB 12 kap 42 § (du kan trycka på bestämmelsen) för en uppräkning på de situationer när hyresvärden har rätt till att säga upp hyresavtalet.

Om du har frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss åter!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare