Kan jag få lön från en ny arbetsgivare samtidigt som jag är i uppsägningstiden av en anställning hos en annan arbetsgivare?

Jag är arbetsbefriad på företaget jag jobbade förut och fick anställning på ny företag. Kan jag börja jobba på nytt förtetag och samtidigt få lön från företaget jag blev arbetsbefriad. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du blivit arbetsbefriad under din uppsägningstid.

Svaret på din fråga finner vi i Lag om anställningsskydd (LAS).

Mycket kort om arbetsbefrielse

När en anställd är i uppsägningstiden av sin anställning så har den anställde rätt att behålla sin lön och andra anställningsförmåner under uppsägningstiden även om arbetsgivaren befriar denne från arbete (LAS 12 §).

Om arbetsgivares rätt att räkna av inkomst från ny anställning under uppsägningstid

Fortsättningsvis i detta svar kommer jag att använda mig av begreppen Arbetsgivare 1 och Arbetsgivare 2. Med Arbetsgivare 1 menar jag det företag där din anställning nu är i sin uppsägningstid och med Arbetsgivare 2 menar jag det företag där du nu tagit en ny anställning.

När en anställd har blivit arbetsbefriad under sin uppsägningstid så har Arbetsgivare 1 rätt att räkna av sådana inkomster som den anställde förvärvar från en ny anställning hos Arbetsgivare 2 under samma tid (LAS 12 § och LAS 13 §). Alltså får den anställde inte ”dubbla löner” utan till exempel den lön som den anställde får i sin nya anställning hos Arbetsgivare 2 får räknas av på lönen som den anställde får från Arbetsgivare 1.

Slutsats i ditt fall

Arbetsgivare 1 har alltså rätt att räkna av de inkomster som du får från din nya anställning (LAS 12 § och LAS 13 §). Vilken lön du får från Arbetsgivare 1 beror därför på vilken lön du får i din nya anställning hos Arbetsgivare 2. Du kan alltså börja med ett nytt jobb men lönen du får från din uppsagda anställning beror på omständigheterna i det enskilda fallet.

Detta är dock som sagt bara en möjlighet för arbetsgivaren och arbetsgivaren kan välja att avtala bort denna. Jag skulle uppmana dig att kontakta Arbetsgivare 1 och fråga om deras inställning i ditt fall.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Isaac JurisRådgivare