FrågaKÖPRÄTTÖvrigt06/05/2022

Kan jag få tillbaka bilen jag sålt på avbetalning?

Sålde en bil till min kompis på avbetalning! Kan jag upphäva det avtalet? Han har missat några avbetalningar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som jag förstår det vill du ha tillbaka bilen du sålt till din kompis på avbetalning. Jag kommer utgå från att båda ni är privatpersoner och alltså inte köpt eller sålt bilen som en del i någon näringsverksamhet.

När får en säljare häva ett köp?

Köparens skyldigheter består i huvudsak av att betala avtalat pris (köplagen 45 – 50 §). När köparen inte betalar i rätt tid får du som säljare kräva betalning eller häva köpet om köparens dröjsmål anses vara ett väsentligt avtalsbrott (köplagen 51 §). Häva köpet innebär att du ska få tillbaka bilen och din kompis ska få tillbaka det han redan betalat i avbetalningar (köplagen 64 §). Både du och din kompis har också rätt att hålla inne det ni ska lämna tillbaka ifall den andra personen inte fullgör sin del av hävningen.

Vid avbetalningsköp krävs ett återtagandeförbehåll för att säljaren ska få häva

Situationen blir däremot lite speciell vid avbetalnings- eller kreditköp, dvs. när säljaren lämnar över varan innan betalning sker. Vid sådana köp krävs ett uttryckligt förbehåll från säljaren som säger att han kommer kräva tillbaka varan om köparen inte betalar i tid. Saknas ett sådant s.k. återtagandeförbehåll kan säljaren inte häva köpet när köparen missar avbetalningar. Det beror på att säljaren anses ha godtagit köparens betalningsförmåga och alltså inte krävt någon säkerhet för det ”lån” som avbetalningsköp innebär.

Det kan framstå som konstigt att säljaren inte får häva köpet när köparen inte betalar som avtalat. Syftet här är att en säljare som inte krävt säkerhet för sin kreditgivning inte ska hamna i en förmånligare situation än andra personer som har fordringar hos den med betalningssvårigheter.

Vad kan du göra nu?

Leta efter ett återtagandeförbehåll

Ifall du och din kompis använde ett skriftligt kontrakt för köpet rekommenderar jag att du kollar igenom det noggrant. Om du gjort ett uttryckligt förbehåll att du ska få tillbaka bilen vid missade betalningar så är du hemma. Ifall ni har använt ett standardavtal kan det finnas någon del som heter ”förbehållsklausul” och är ett bra ställe att leta på. Ett förbehåll av det aktuella slaget kan heta antingen återtagandeförbehåll, äganderättsförbehåll, ägandeförbehåll, hävningsrätt, bibehållen äganderätt eller något liknande. Namnet spelar ingen roll, det viktiga är att kontraktet innehåller en formulering med innehållet jag beskrivit ovan.

Om ni inte har något skriftligt avtal behöver det inte vara kört. Kanske har du skriftlig kommunikation sparad mellan er på t.ex. e-mail eller sms där det framgår att du förbehåller dig rätten att ta tillbaka bilen. Det duger lika bra som ett underskrivet kontrakt.

Kräv betalning av kompisen

Om du inte gjort något återtagandeförbehåll kan du tyvärr inte få tillbaka bilen ifall din kompis inte frivilligt går med på att lämna tillbaka den. Vad du kan göra då är att kräva betalning av din kompis för de missade avbetalningarna. Det kan du göra genom att antingen ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden, här finns en länk till deras hemsida där du kan skicka in en ansökan. Ett annat alternativt är att skicka ett kravbrev till kompisen. Våra jurister på Lawline kan hjälpa dig med utformningen av kravbrevet.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor. Har du några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till info@lawline.se så hjälper någon av våra jurister dig ytterligare.

Vänliga hälsningar,

Aron BergRådgivare