Kan jag få underhållsrabatt tills hyresvärden åtgärdar bristerna i min lägenhet?

Hej!

Jag undrar om man kan begära retroaktiv utbetalning för utebliven/ignorerad underhållsrabatt om t.ex tapeter eller golv inte har fixats eller blivit utbytta inom en tidsperiod som hyresvärden själv har utsatt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du vill veta om du kan få underhållsrabatt för uteblivet underhåll i din hyreslägenhet. För att besvara din fråga kommer Jordabalken (JB) att användas.

Hyresvärden har ett underhållsansvar

Hyresvärden har ett underhållsansvar som innebär att hen ska hålla lägenheten i ett fullt brukbart skick, dvs i en skälig levnadsmiljö och ska också med skäliga mellanrum tapetsera, måla och reparera där det behövs med tanke på slitage och annat (12 kap 15 § och 12 kap 9 § JB). Men för att få underhållsrabatt fram tills att hyresvärden åtgärdar bristerna krävs det att det har varit skriftligt avtalat. Finns det och du är medlem i hyresgästföreningen kan du vända dig dit för att lättare sätta press på hyresvärden och få avdrag på hyran fram tills att hen åtgärdar bristerna. Är du inte medlem i Hyresgästföreningen kan du vända du direkt till hyresnämnden.

Om det inte finns något avtalat kring underhållsrabatt men överenskommelsen kring tidsperioden då hen skulle åtgärdat bristerna finns i ett skriftligt avtal kan du vända dig till hyresnämnden för att få det fastställt att hyresvärden är skyldig att åtgärda bristerna. Då får du inget betalt men hen ska åtminstone åtgärda bristerna (12 kap 16 § JB).

Om både underhållsrabatten och tidsperioden för underhåll är överenskomna genom muntligt avtal blir det svårt att bevisa det för hyresnämnden. Chansen att få betalt blir då väldigt låg.

Mitt råd

Det första du kan göra är därför att se över vilka skriftliga avtal du och hyresvärden har. Om ni har något muntligt, se över om det finns något som styrker din rätt till underhållsrabatt, tex på sms eller mail. Det är gratis att gå till hyresnämnden och kräver inte att du har något ombud men jag kan rekommendera att vända dig till Hyresgästföreningen om du är medlem där för ytterligare juridiska råd, annars kan du alltid vända dig till Lawline Juristbyrå.

Hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare