FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal11/03/2020

Kan jag ge en fastighet till mina barn?

Jag har ärvt en fastighet. Nu undrar jag om jag kan skriva den på mina två barn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Fastighetsöverlåtelse

För att överlåta en fastighet måste en förvärvshandling upprättas. Detta gäller för både köp och gåva (4:1 JB samt 4:29 JB). Förvärvshandling ska innehålla uppgift om vilken fastighet överlåtelsen gäller, köpeskillingen (om det är en gåva går det bra att skriva att det är en gåva), samt en förklaring av överlåtaren att fastigheten överlåts till mottagaren. Vidare ska handlingen vara skriftlig, det vill säga ett fysiskt exemplar, som ska undertecknas av både överlåtare och mottagare. Denna förvärvshandling ligger till grund för att beviljas lagfart på fastigheten hos lantmäteriet.

Förskott på arv

Om du ger en fastighet till alla dina barn spelar följande stycke ingen roll, men ger du fastigheten till vissa av dina barn kan detta bli aktuellt. Om du ger en fastighet till dina barn i gåva är detta att betrakta som förskott på arv om inget annat är sagt (6:1 ÄB), om du vill att fastigheten inte ska vara förskott på arv kan du skriva det också i förvärvshandlingen. I och med att du har barn är det dom som ärver dig den dagen du dör (2:1 ÄB), dom ärver då lika mycket var, och har du gett en fastighet till vissa av barnen men inte alla, blir detta förskott på arv om du inte skrivit något annat. Det innebär att dom barnen som inte fått en fastighet får en större del av arvet som kompensation för gåvan som dom andra barnen fått. Har du skrivit att gåvan inte ska vara förskott på arv delar alla dina barn lika på arvet, både dom som fått en fastighet och dom som inte fått det.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare