Kan jag göra min minderåring till ensam arvtagare och hur är jag säker på att han får egendomen efter min död?

Hej! Jag och min sons mamma har gemensam vårdnad men är separerade med varsin bostadsrätt m.m. Sonen är 13 år. Om jag dör vill jag att min son ska få allt jag äger när han blir myndig. Om jag dör vem får förvalta mina tillgångar och hur kan jag se till att de kommer till honom när han blir myndig? Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med fråga!

Regler om din situation finns i Ärvdabalken och Föräldrabalken

Jag tolkar din fråga som att du undrar vem som ärver om du själv avlider innan din son blivit myndig. Har jag missförstått frågan är du mer än välkommen att ställa följdfrågor eller en helt ny fråga!

Din nuvarande situationen

Är det så att du tyvärr skulle dö innan ditt barn är myndigt kommer bestämmelserna i Ärvdabalken gör din son till den huvudsakliga arvtagaren eftersom du och din sons mamma är skilda (2 kap. 1§ ÄB). Samtidigt kommer det också bli så att din sons mamma kommer få förmyndarrätten över denna egendom tills din son är 18 då ni har gemensam vårdnad(10 kap. 2§ FB).

Upprätta ett testamente

Eftersom din fråga vidare får tolkas som att du inte vill att din sons mamma får denna möjlighet är det säkraste alternativet att du upprättar ett testamente där din son blir den enda arvingen till din egendom. I din situation är det i så fall vidare smart att begära en överförmyndare i ett sådant testamente som ska ta tillvara på din sons intressen i ditt dödsbo ifall du själv avlider innan din son blivit myndig. Har jag inte tolkat situationen korrekt är du i så fall välkommen att ställa en ny fråga eller följdfrågor.

Reglerna om upprättande av testamente finns vidare i 10 kapitlet Ärvdabalken och innehåller lite olika regler om t.ex. hur ett testamente blir gällande och formkrav. Behöver du hjälp med upprättande av ett sådant testamente rekommenderar jag att du bokar en tid hos en av våra jurister. Du kan boka din tid direkt på https://lawline.se/boka

Med vänliga hälsningar

Alexander WahlströmRådgivare